Vechten voor wat van waarde is

th_84d3103e6b09f4801b9f6d2d299003c2_1459608230Esther

Een extra PvdA-congres over het kinderpardon. Dat is waar PvdA-lid Esther van Dijken naar streeft. Daarvoor heeft ze 2.500 handtekeningen van leden nodig.

Die van mij heeft ze inmiddels.

Esther heeft twee doelen: verruiming van het kinderpardon en de waarde en betekenis van de ledendemocratie binnen de PvdA.

Wat het eerste betreft, daar weten we ook in Assen inmiddels alles van, door de actie voor de broers Darlington en Prosper Isaacs die als 11- en 14-jarige kinderen naar Nederland zijn gevlucht en nu, na 15 jaar, nog steeds kunnen worden uitgezet.

Wat het tweede betreft, verwijs ik vooral naar dat grote ‘Van Waarde’-project dat zo krachtig wordt gepromoot door onder andere partijvoorzitter Hans Spekman. En met name naar dit citaat uit een kernessay van Monika Sie Dhian Ho (oud-directeur WBS) daarover. Spekman gaf zelf herhaaldelijk aan erg trots te zijn op ‘Van Waarde’. Ik weet dan ook zeker dat hij erg trots is op wat Esther aan het doen is en ook hij dit initiatief voluit steunt.

‘Door dat politieke onvermogen en die politieke vervreemding zijn we onvoldoende bij machte om harde economische, bureaucratische en maatschappelijke ontwikkelingen en gevestigde machten van politiek tegenwicht te voorzien. Mensen zijn verleerd gezamenlijk een vuist te maken om de koers te verleggen in een richting die meer recht doet aan gedeelde waarden. Als gevolg dreigen we door de vloer te zakken waar het om een aantal kernwaarden gaat, die ons allen dierbaar zijn.’

Ralph du Long, Statenlid PvdA Drenthe