PvdA stelt nadere vragen over de 65 Drentse aanmeldingen voor de vrijwillige beëindigingsregeling veehouderijlocaties

6 september 2024

Schriftelijke vragen Drentse aanmeldingen bedrijfsbeëindigingsregelingen

Op donderdag 29 augustus j.l. berichtte RTV Drenthe dat in Drenthe 65 boerenbedrijven zich bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) hebben aangemeld voor vrijwillige bedrijfsbeëindiging middels de Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (LBV) of LBV+ regeling. Uit de berichtgeving blijkt dat het in Drenthe gaat om veertig bedrijven uit de melkveehouderij, zeventien varkenshouderijen, drie pluimveehouders en twee vleeskalfhouderijen.

Doel van deze regeling is het aanpakken van piekbelasting van bedrijven die volgens de overheid stikstofneerslag op nabijgelegen Natura 2000-gebieden veroorzaken door (een deel) hun activiteiten vrijwillig te stoppen. De PvdA-fractie is voorstander van een zo groot mogelijke mate van vrijwilligheid in de noodzakelijke transformatie van de landbouwsector naar een duurzame sector die in balans is met de natuur en de omgeving. We zijn dan ook blij met de aanmeldingen, maar zijn wel erg benieuwd naar hoe dit aantal aanmeldingen voor deze regeling zich verhoudt tot de totale opgave rondom stikstofreductie in Drenthe, zoals ook verwoord in uw brief aan de Staten van 19 juni j.l. over ‘reductie stikstofemissie Drenthe’.

Namens de PvdA-fractie heeft Rudolf Bosch daarom de volgende vragen gesteld aan het College:
1:     Heeft u als provincie zicht op welke bedrijven zich hebben aangemeld bij de RVO voor deze landelijke regelingen, en zo ja: kunt u aangeven welke Natura2000-gebieden hiermee ontlast zouden worden?

2:     Aankoop van bedrijven via landelijke opkoopregelingen zou in Drenthe volgens uw brief leiden tot een emissiereductie van 872 ton NH3.
Kunt u aangeven welk percentage van de totale opgave voor emissiereductie in Drenthe wordt bereikt door het (gedeeltelijk) laten stoppen van de bedrijfsactiviteiten van de aangemelde bedrijven? En zo nee: bent u bereid om de gegevens hiervoor te achterhalen bij de RVO om deze vraag alsnog te beantwoorden?

3:     Op welke wijze wilt u trachten om via soortgelijke vrijwillige regelingen tot een nog grotere stikstofreductie te komen, zodat u de in uw brief verwoorde doelstelling kunt behalen voor 20235?