PvdA wil meer groene schoolpleinen in Drenthe

3 juli 2024

Al een aantal jaren is de “Schoolpleinen Revolutie” gaande. Dit is een project dat gaat over het vergroenen van schoolpleinen, natuureducatie en buitenleslokalen.

Bij 30 Drentse basisscholen zijn via dit project met veel succes al schoolpleinen aangepakt.
Maar er zijn nog 70 scholen die belangstelling hebben voor een mooi sportief, groen en creatief schoolplein in plaats van een saai tegelplein.

Het nieuwe schoolplein moet kinderen stimuleren meer buiten te spelen en meer tijd in de natuur door te brengen. Zo staan er bomen op het plein, soms zijn er moestuintjes en kinderen kunnen buiten les krijgen.
De schoolpleinen kunnen na het vergroenen ook ingezet worden als klaslokaal: SportDrenthe, IVN Noord en de Stichting Kunst & Cultuur zijn de afgelopen jaren druk geweest met het maken van groene en gezonde speel- en leeromgevingen en willen daarmee graag door. Vooral door de enthousiaste reacties van de scholen.

Maar …. Helaas stopt deze regeling en daarom moet er voor een vervolg worden gezorgd. De kosten kunnen uiteraard niet alleen door gemeenten bekostigd worden en de politieke partijen in de provincie willen dat het provinciebestuur hieraan meebetaald.

Het liefst hadden wij, net als een tiental andere partijen, nu meteen 850.000 euro willen reserveren. Maar een aantal partijen wilde dat er eerst meer duidelijkheid zou moeten zijn wat er precies nodig is en hoe de provincie dit gaat betalen.

Daarom gaat de provincie nu in overleg met het project Schoolpleinenrevolutie Drenthe. Dit heeft, met steun van de provincie, al dertig scholen van een groen schoolplein voorzien. En gezamenlijk zal bekeken worden hoe er een vervolg gegeven kan worden aan de plannen.
We verwachten dat het College met een plan komt dat meegenomen kan worden in de begroting voor 2025.