Begroting in crisistijd: de visie van de PvdA

28 oktober 2020

Vandaag werd tijdens de (digitale) vergadering van de Statencommissie Financiën, Cultuur, Bestuur en Economie (FCBE) stilgestaan bij de Begroting 2021. Een werkstuk van onze eigen gedeputeerde Cees Bijl. Fractievoorzitter Hendrikus Loof nam de stukken door en liet zijn sociaaldemocratische blik erover schijnen.

‘Vorig jaar beheerste de stikstofcrisis het nieuws en de politiek. Van Covid-19 had nog niemand gehoord. Inmiddels zitten we al 8 maanden in een coronacrisis en geen mens weet hoe lang ons dit nog bezig gaat houden. En dit terwijl de stikstofaanpak nog steeds maar mondjesmaat van de grond komt. De coronacrisis is er één die in veel sectoren van onze samenleving grote impact heeft. Uiteraard de gezondheidszorg die het zwaar voor de kiezen krijgt. Maar ook het sociale leven – voor zover daar sprake van kan zijn – wordt ernstig geraakt. Denk aan eenzaamheid, onderwijsachterstanden, de problemen in sectoren als horeca, cultuur en sport. Zakenleven of gesubsidieerd: iedereen zit in hetzelfde nare schuitje.

We hebben vanochtend de Investeringsagenda Plus besproken. Daarin staat wat de provincie de komende jaren wil inzetten om Drenthe dé provincie te laten zijn waar het goed wonen, leven, werken en recreëren is. Mooie en zinvolle projecten waar we veel van verwachten en die de komende tijd worden voorbereid en uitgevoerd. Maar in de tussentijd merken we dat de samenleving vermoeid raakt en heel andere zaken aan haar hoofd heeft. Mensen hebben behoefte aan perspectief, aan het weer opbouwen van dynamiek tussen mensen, aan contacten, aan beweging. De afgelopen 8 maanden is het oorverdovend stil geweest in Drenthe. Natuurlijk: we werden bijkans overlopen door toeristen en recreanten maar er waren geen festivals, geen dorpsfeesten, geen markten en braderieën. Om maar te zwijgen van geen TT, geen Pauperparadijs, geen 75 jaar Vrijheid en geen Zuidlaardermarkt.

We kunnen als provincie niets doen aan perspectief als het gaat om de ziekte corona, we kunnen wél iets doen aan het perspectief bieden aan het cement van de samenleving – de vrijwilligers dus – en de naoberhulp die al die activiteiten organiseren. Activiteiten die we zo hebben gemist. Als vrijwilligers weg gaan lopen of ze zien het niet meer zitten omdat er financieel grote achterstanden en tekorten zijn opgelopen, dan missen we straks de smeerolie in onze samenleving. De PvdA fractie werkt daarom aan een motie voor de komende PS-vergadering waarin wij financieel steun willen bieden om het vól te kunnen houden, zodat na corona een herstart van de dynamiek in onze samenleving mogelijk is. Op 11 november kom ik hier uitgebreider op terug.’

In aansluiting hierop liet Hendrikus Loof de programma’s van de begroting kort passeren en stelde hier en daar nog enkele zaken aan de orde. Het was echter een beperkt rijtje: ‘In zijn algemeenheid zijn we content met de begroting. Deze geeft een rustig beeld van de provinciale huishouding. Sluitend voor de komende jaren met mogelijkheden voor nieuw beleid. We lopen de komende jaren fors in op onze reserves maar dat zet de huishouding niet onder druk en de financiële kengetallen blijven onverminderd groen uitslaan. Tevens zien we niks meer terug over bitcoins en blockchain in de begroting en daar is iemand in onze fractie erg blij mee. Ook is het natuurlijk zo dat we recent uitgebreid in PS hebben gesproken over o.a. de energietransitie, de economische koers, cultuurnota, woonagenda en sociale agenda. Dus veel tekst leest als een logisch vervolg daarop.’

Enkele aangestipte punten:

• ‘Programma regionale economie & werkgelegenheid. In de inleiding wordt teruggegrepen op de discussie die we recent hadden bij behandeling van de Economische Koers, te weten moet je nu wel of niet, in de huidige tijd, vol blijven inzetten op verdere vergroening van de economie. GS schrijft: onze inzet is daar wel op gericht. We hadden liever gelezen: we gaan hier volledig voor! De recent aangekondigde ontslaggolf bij de NAM maakt het alleen maar noodzakelijker dat we de transitie doorzetten en nieuwe werkgelegenheid stimuleren en creëren in het noorden. We lezen dat gelukkig terug in het programma Klimaat & Energie.’
  • ‘We zijn verheugd te lezen dat de Universiteit van het Noorden, en dan in relatie tot de Chemie Campus in Emmen, goed is ingebed in de begroting. Dit geldt ook voor de pilot gildeleren/meester-gezel in horeca en techniek. We hebben daar meerdere malen voor gepleit, mooi dat dit in het beleid is opgenomen.’
  • ‘Het Programma Levendig & Sociaal. We zijn benieuwd naar de voortgang met betrekking tot de uitvoering van het Convenant dementie. We hebben vernomen dat momenteel alleen Midden-Drenthe zich dementievriendelijke gemeente mag noemen. Hoe staat het met de inspanningen elders in de provincie en wat doen wij daaraan? En we zijn eveneens benieuwd naar de voortgang met betrekking tot het instellen van de Adviesraad Toegankelijkheid.’

[Afbeelding van Nattanan Kanchanaprat via Pixabay.]