Gedeeltelijke verdubbeling N34 en aanpak verkeersplein Gieten: de visie van de PvdA

22 oktober 2020

In de Statencommissie Omgevingsbeleid werd deze week de ‘Nota reikwijdte en detailniveau’ besproken die is opgesteld voor de gedeeltelijke verdubbeling van de N34. Hierin staat ook de voorgenomen aanpak van het knelpunt verkeersplein Gieten. Ons Commissielid Michel Berends nam de 1.000 (!) pagina’s van het voorstel door en verwoordde de visie van de PvdA. Met onder meer een pleidooi om extra in te zetten op communicatie en participatie.

Michel Berends begon zijn betoog met de constatering dat er al een heel proces aan dit onderwerp vooraf is gegaan, het is letterlijk en figuurlijk een lange weg. ‘Het ruimtelijk economisch belang van de N34 is groot. In de beleidsbrief staat immers dat het zal bijdragen aan een gunstiger vestigingsklimaat van bedrijven en dat is van belang voor een krimpregio zoals Drenthe. Kijk bijvoorbeeld ook naar het belang van de Dutch Tech Zone waar vandaag door een van de inleiders, de heer Idema, nadrukkelijk op is gewezen.’

In de beleidsbrief wordt verder gesteld dat er intensief overleg is geweest met de omgeving: er is een keur aan middelen ingezet, aldus Berends. Opvallend is echter dit overleg heel verschillend wordt beoordeeld door betrokkenen. ‘Waar de één een rapportcijfer 9 geeft, zijn er bij andere insprekers toch andere termen te lezen zoals “mogelijk onbehoorlijk bestuur”, “het ademt prestige” en “er is toegeschreven naar een verdubbeling”. We weten allemaal: kwaliteit is effectiviteit maal acceptatie, aan die acceptatiekant valt nog wel het nodige te verbeteren. We willen graag weten hoe het college van GS hiermee wil omgaan.’ Wat de PvdA betreft wordt er een extra investering op de acceptatiekant gedaan, oftewel: warm communiceren, de interactie opzoeken, zowel online als face-to-face. De technische aanpak van bureau Sweco is goed maar de sociale aanpak is eveneens van groot belang. ‘Als je dat doet, loont dat de moeite. Je investeert aan het begin en aan het einde win je daarmee; je voorkomt allerlei dure en tijdvretende juridische procedures.’

Het mag verder duidelijk zijn dat de PvdA vindt dat het onderwerp integraal moet worden benaderd, vanuit allerlei invalshoeken: ‘Dat doet GS ook, zie bijvoorbeeld de studies van Sweco. Er moet volgens ons inderdaad niet alleen naar het verkeer worden gekeken, maar ook naar de leefomgeving, de volledige bandbreedte moet in beeld, de ui moet volledig worden afgepeld.’

Concluderend gaf Michel Berends aan dat de PvdA een positieve houding heeft ten aanzien van het advies van GS: ‘Een en ander conform het Coalitieakkoord pagina 21 en als betrouwbare partij houden wij ons daaraan.’ Hij wees er daarbij op dat pas in 2022 de uiteindelijke voorkeursvariant wordt bepaald met een maximale investering van 90 miljoen: ‘En dus niet nu zoals sommige briefschrijvers doen voorkomen. Dus of de N34 2×2 wordt en wordt verbreed met 7 meter is onderwerp van nader onderzoek. Zelfs nietsdoen is nog een optie. Het komt allemaal in beeld in de Milieu Effect Rapportage, mogelijk met tussenvarianten als gevolg van bijvoorbeeld de aanwezigheid van archeologische waarden.’

In zijn reactie gaf gedeputeerde Cees Bijl aan dat iedereen het erover eens is dat de N34 een belangrijke verbindingsweg is in Drenthe en dat vooral het knelpunt Gieten moet worden aangepakt. Het college van GS zet in op een stroomweg waar 100 km per uur mag worden gereden, conform het provinciaal verkeers- en vervoersplan. ‘Het onderliggende wegennet wordt daarmee rustiger en veiliger.’ De discussie gaat vooral over wat er met de tussenliggende stukken weg gebeurt, aan de noordkant en zuidkant. ‘We hebben daarvoor een flink aantal varianten laten opstellen. Alles wordt onderzocht. Van niets doen tot en met het hele traject 2×2 – hoewel wij naar dat laatste zeker niet streven. Het ligt niet in de lijn van dit college om een totale verdubbeling voor te stellen.’

Cees Bijl onderstreepte het belang van draagvlak: ‘Als mij gevraagd wordt om te investeren in de relatie naar alle kanten van het spectrum van belangen, dan wil ik dat heel graag. Om een aantal redenen is het meer dan jammer dat Corona het verhindert om met een groep mensen dit onderwerp te bespreken. Laten we hopen dat Corona in de toekomst beter beheersbaar wordt en dat we daardoor meer mogelijkheden krijgen.’

Lees hier het artikel op RTV Drenthe over de discussie in de commissie.

[Afbeelding van Jiří Rotrekl via Pixabay ]