PvdA wil goede bereikbaarheid en voldoende OV, zowel in stad als regio

7 september 2022

In de Statencommissie OGB van 7 september werden de Staten verzocht een zienswijze kenbaar te maken met betrekking tot
de ontwerp-hoofdlijnen van de Dienstregeling 2023 bus van het OV-bureau Groningen Drenthe.

Statenlid Rudolf Bosch: De PvdA vindt goede bereikbaarheid en voldoende OV, ook in de regio, van levensbelang voor de leefbaarheid. Betaalbaar en toegankelijk, en het liefst zo fijnmazig mogelijk. Goed OV is wat de PvdA betreft een basisrecht, en het moet daarbij niet uitmaken of je in de Randstad of in een dunnerbevolkt deel van Nederland woont. Met de stijgende brandstofprijzen wordt autorijden steeds duurder, en voor sommige mensen zelfs té duur. Dan zou er een laagdrempelig én goedkoop OV-alternatief moeten zijn. Daarom vindt de PvdA het belangrijk om juist nu te investeren in het OV, in plaats van te bezuinigen. Het is de taak van de overheid om een betaalbaar OV-netwerk in de benen te houden. Om voorzieningen bereikbaar te houden voor iedereen.

De PvdA sluit zich aan bij het advies van het OV-consumentenplatform: we kunnen ons in grote lijnen vinden in de gemaakte keuzes, alhoewel we hierbij wel aantekenen dat we ons ernstige zorgen beginnen te maken over de toekomst van het OV. We willen het voorzieningenniveau behouden, maar we zijn ook realistisch genoeg dat we open moeten staan voor innovatieve oplossingen om Drenthe bereikbaar te houden. Rudolf vraagt gedeputeerde Vedelaar of zij kan aangeven of het advies van het OV-consumentenplatform om de hubtaxi van halte naar halte tegen OV-tarief te laten rijden bijvoorbeeld een oplossing kan bieden?

We hebben als provinciale overheid een dure plicht om het voorzieningenniveau op peil te houden. Dat we opnieuw jarenlang moeten bezuinigen is erg slecht nieuws, zeker voor de inwoners van plaatsen waar verbindingen gaan wegvallen. Er zullen inderdaad oplossingen moeten komen voor lijnen die (tijdelijk) geschrapt gaan worden.
De PvdA vraagt aandacht voor de stadslijnen in Emmen en wil dat er nog een keer scherp gekeken worden naar de verbinding tussen Norg en Friesland, gezien de bereikbaarheid van onderwijsinstellingen in Friesland.
Laten we ervoor waken dat we niet onze oude schoenen weggooien voordat we nieuwe hebben. En laten we ervoor zorgen dat we niet langer kiezen voor openbaar vervoer op basis van kille winstcijfers en reizigersaantallen, maar voor de mensen en verhalen achter die cijfers. OV is een cruciale voorziening die mensen moet verbinden met elkaar, laten we daarin blijven investeren! Dat signaal moeten we richting Den Haag krachtig blijven herhalen!