Rode Dorpen Slinger: Op bezoek bij Dorpscoöperatie Hollandscheveld Verbindt

19 februari 2023

Als PvdA Drenthe kennen wij als geen ander de kracht van onze dorpen en de onschatbare waarde van naoberschap. Een kracht die wij koesteren. Daarom toeren wij met onze Rode Dorpen Slinger door heel Drenthe. Om zo nog beter zicht te krijgen op wat er speelt in de dorpen en waar eventueel ondersteuning vanuit de provincie gewenst is.

Woensdag 15 februari waren wij te gast bij de dorpscoöperatie Hollandscheveld Verbindt. Ook Willemijn Zwart, PvdA kandidaat voor de Eerste Kamer, sloot daarbij aan.

Hollandscheveld Verbindt is een prachtig bewonersinitiatief dat is uitgegroeid tot een landelijk uniek project en een voorbeeld voor andere dorpen. Jan de Vries, voorzitter van de vereniging: “In ons dorp zorg je samen voor goede zorg en welzijn. Dat is wat onze 800 leden verbindt”. “Zo willen wij in Hollandscheveld met elkaar samenleven” onderstrepen Wim Kleine en de dorpsregisseur Erna van der Molen. “De bewoner centraal en snel en goed geholpen worden als dit nodig is. Daar gaat het om. Dat de een de ander helpt als dat nodig is, gebeurt natuurlijk al sinds jaar en dag” zegt Erna. Maar met de komst van de dorpsregisseur, 7 jaar geleden gebeurt dit ook georganiseerd met maar liefst 75 (!) vrijwilligers uit het dorp.

In eerste instantie bood de dorpsregisseur alleen ondersteuning op het gebied van de Wmo, maar door een unieke samenwerking met de zorgaanbieders kan dat nu ook voor de wijkverpleging en 24-uurs zorg. Roeli Mossel, bestuurder van NNCZ/Beatrix speelde een belangrijke rol bij deze zogenaamde Domein Overstijgende Samenwerking (DOS). Voor de bewoners heel plezierig want ze kunnen bij een loket terecht voor hulp en zorg en hebben een vast aanspreekpunt. Samen bepalen zij hoe de hulp of zorg kan worden opgelost. Kunnen ze het zelf, moet er professionele hulp komen of kan een vrijwilliger helpen.

Betere zorg tegen minder kosten voor de samenleving. Zelfs het ministerie van VWS is onder de indruk van deze positieve ontwikkeling. Zij hebben middelen vrijgemaakt om hier breder in de regio mee te gaan experimenteren.

Maar dat is niet alles. Hollandscheveld Verbindt wil ook graag komen tot een woonhof voor senioren in het centrum van Hollandscheveld. Ook denken zij na over het landschap van de toekomst. En nog veel meer….Toch is niet alles rozengeur en maneschijn. Er is flink uithoudingsvermogen nodig, want tussen droom en daad is een wereld van belemmerende wet- en regelgeving. Wat daarbij helpt is een overheid met een “Het kan wel…” instelling. Zodat iedereen dezelfde kant uit werkt. Met die indringende boodschap op zak vertrokken wij na een prettig en enerverend gesprek in Hollandscheveld.

#uitliefdevoorDrenthe