Voor PvdA is verkeersveiligheid een belangrijk thema, zowel in de auto als op de fiets

15 september 2022

Binnen provinciale Staten is gesproken over Uitvoeringsprogramma’s Verkeersveiligheid Drenthe, Mobiliteit op Maat en Fietsagenda. Namens de PvdA voerde Jos Schomaker het woord. Bij dit agendapunt wordt over hele grote bedragen gesproken. Maar het betreft ook heel belangrijke onderwerpen. De mogelijkheid voor mensen om zich te kunnen verplaatsen. Dit alles op een efficiënte, gezonde en vooral veilige manier.

We hebben te maken met een ongekend hoge inflatie. Infrastructurele projecten, afhankelijk van grondstoffen, energie-intensief en gevoelig voor arbeidsmarktkrapte zullen waarschijnlijk nog inflatiegevoeliger zijn. De ongekende prijsstijgingen moeten haast wel leiden tot het bijstellen van ambities en plannen, ervanuit gaande dat aanvullend budget niet beschikbaar zal zijn. Jos vroeg de gedeputeerde of GS  hier voldoende over nagedacht heeft, bijvoorbeeld in de vorm van prioritering van projecten?

Verder streeft de provincie naar 0 verkeersdoden en daar wordt veel aandacht en middelen aan besteedt. Jos merkt op dat het smartphonegebruik een belangrijke oorzaak is van ongelukken.  Tragere reacties, het missen van informatie en vernauwing van het blikveld zijn het gevolg. Hij noemt enkele technische oplossingen die voorhanden zijn! Er bestaan bijvoorbeeld apps die in de ‘automodus’ gaan : het schermpje wordt vergrendeld zodra je wegrijdt. Kostbare investeringen in infrastructuur zijn minder effectief als het intensieve smartphonegebruik niet wordt aangepakt.

Daarnaast valt te denken aan extra campagnes gericht op vooral jongeren, een onderzoek naar de haalbaarheid van het toepassen van technische oplossingen om smartphone-gebruik tijdens het rijden onmogelijk te maken en uiteraard en vooral handhaving.

Tenslotte werd gesproken over de Fietsagenda. De PvdA heeft de veiligheid van fietsers hoog in het vaandel. Landelijk zijn de fietsers de grootste groep verkeersdoden. Oorzaak : de komst van de e-bike, hogere snelheden, meer oudere fietsers en het levensgevaarlijke gebruik van ‘oortjes’.
Drenthe doet het toeristisch goed, vooral als fietsprovincie. Jos laat weten dat de PvdA blij is met de fietsagenda. Wij pleiten voor verbreding van smalle toeristische fietspaden, veilige bermen en het verwijderen van overbodige paaltjes. De Fietsersbond Drenthe geeft hiervoor ook diverse maatregelen aan, zoals het terugbrengen van de snelheid van 80 km naar 60 km bij fietsoversteekplaatsen in combinatie met het aanbrengen van een middengeleider.