Yvonne Turenhout tekent Provinciaal Regenboog Stembusakkoord 2023 – Drenthe

8 maart 2023

De ondertekenaars zetten zich in voor een diverse en inclusieve provincie zonder discriminatie. Waar iedereen zichzelf kan zijn, ongeacht seksuele oriëntatie, geslachtskenmerken, genderidentiteit, genderexpressie, geslacht, huidskleur, handicap, godsdienst, levensovertuiging of welke grond dan ook.

De ondertekenende partijen spannen zich in om de komende collegeperiode onderstaande maatregelen op het gebied van LHBTI+ emancipatie te realiseren. Dit is ook een taak van de provincie.
Daarom worden in het collegeprogramma van Gedeputeerde Staten afspraken opgenomen over LHBTI+ beleid en wordt één van de leden van het college van Gedeputeerde Staten (ook) verantwoordelijk voor LHBTI+ beleid. Aan het predicaat ‘regenboogprovincie’ wordt invulling gegeven met LHBTI+ beleid, concrete acties en bijvoorbeeld een budget en ambtelijke formatie. De provincie stimuleert dat gemeenten een actief LHBTI+ beleid voeren en de veiligheid van LHBTI+ personen bevorderen en geweld aanpakken (ook in AZC’s) en ondersteunt men LHBTI+ organisaties en antidiscriminatiebureaus

In het kader van diversiteit dient er in het provinciale cultuur- en mediabeleid ook aandacht te zijn voor LHBTI+ personen. De provincie ondersteunt regionale LHBTI+ evenementen zoals Roze Zaterdag. De provincie bevordert LHBTI+ acceptatie in de sport, bijvoorbeeld met voorwaarden bij sportsubsidies, opdat het provinciale sportaanbod voor iedereen goed toegankelijk is.

De provincie geeft het goede voorbeeld als het gaat om diversiteit en acceptatie in het eigen beleid en de eigen organisatie, ook als werkgever. Zo toont de provincie zich een LHBTI+ vriendelijke werkgever, worden burgers genderinclusief aangesproken en wordt op formulieren zo min mogelijk naar geslacht gevraagd. Ook wordt zichtbaarheid bevorderd door evenementen te ondersteunen, foto’s van LHBTI+ personen te tonen in informatiemateriaal en wordt op Coming Out Dag en andere momenten de regenboogvlag gehesen.