10 januari 2015

Local Food – van global naar local

Door de voedselschandalen en de commercie wordt eten steeds minder transparant gemaakt. Melk komt uit Duitsland, kip uit Afrika en rundvlees uit Argentinië.

Een grotere groep mensen wil van bron tot mond weten wie er allemaal aan hun eten zit. Eerlijk geproduceerde Drentse producten moeten hier de oplossing bieden. Daarnaast moet Uit Drenthe een kwaliteitswaarmerk worden, gekoppeld aan de bekende eigenschappen van Drenthe: Natuurlijk, eerlijk, rustig, aards, goed gemaakt.

• Drents waarmerk voor producten (accent op voedingsmiddelen).
  • Europese claim voor bescherming dat Drents ook echt uit Drenthe moet komen.
  • Uitgifte van dit waarmerk en Drents claim via een certificering instantie.
  • Producten via de Itt’s Drenthe campagne promoten.
  • Shop-in-shop formule. Itt’s Drenthe kiosks bij de invalswegen naar Drenthe.
  • Kiosken op de bekende toeristische plaatsen (i.s.m. toeristische partijen).

Itt’s Drenthe wordt het nieuwe waarborg van Lokale kwaliteit. We schrijven Itt’s Drenthe expres met dubbel T omdat de TT locatie hier een belangrijke rol bij gaat spelen. We gaan in de TT-hal een Drenthe week organiseren. Cultuur, innovatie, streekproducten etc. komen aan bod. Organisaties die binnen Drenthe hier iets in doen, kunnen gratis deelnemen. Het moet een soort uitmarkt idee krijgen, maar nu meer dan alleen op cultureel gebied.

PvdA Drenthe Verkiezingsprogramma 2015-2019, pag 20