Nieuwjaarsbijeenkomst Rolde

16 februari 2022

De Krokussen stonden zaterdag 12 februari volop in bloei, terwijl een flink aantal PvdA leden zich richting Rolde begaf. Eindelijk was het dan tijd voor de, wegens corona uitgestelde, nieuwjaarsbijeenkomst. De bijeenkomst stond voor een groot deel in het teken van de komende gemeenteraadscampagne. Ook werd er uitgebreid stilgestaan bij het vertrek van een aantal mensen en de komst van anderen. Bij binnenkomst werden de gasten getrakteerd op een kopje koffie en een origineel gebakje.

Een tijd van komen en een tijd van gaan.

Na een hartelijk welkomstwoord van Hendrikus Loof (fractievoorzitter Provinciale Staten), nam Jacob Bruintjes (voorzitter PvdA Drenthe) het woord. Jacob hield een enerverende speech gericht aan Cees Bijl. Cees begon zijn politieke carrière in Drenthe als burgemeester van Meppel. Drie jaar later nam Bijl het burgemeesterschap van Emmen onder zijn hoede. En in 2016 nam hij het stokje over van Ard van der Tuuk als Gedeputeerde. Bruintjes omschreef het politieke succes van Bijl als volgt: “Het geheim van Cees is zijn rust. Cees heeft de gave dat hij strategisch kan luisteren. En daarmee bedoel ik dat hij luistert, overweegt, dit vervolgens mengt en er een sausje van hemzelf overheen gooit. Cees is kalm, bewaart het overzicht en heeft hart voor de gewone man.” Als kers op de taart mocht Cees nog een prachtig shirt van zijn geliefde voetbalclub Feijenoord in ontvangst nemen. Momenteel is Bijl waarnemend burgemeester van de gemeente Midden-Drenthe.

Peter Zwiers, “de piraat van de partij”.

Naast Cees Bijl, namen we ook afscheid van het jonge en actieve Statenlid Peter Zwiers. Peter was Statenlid vanaf 2011 en daarvoor 5 jaar actief als raadslid in de gemeente Borger-Odoorn. Peter is volgens Hendrikus nog steeds de piraat van de partij. “Ik heb nog nooit zoveel appjes en mailtjes gehad, sinds Peter gestopt is als fractielid”, grapte Hendrikus. Zwiers is overigens nog lang niet van plan om met “politiek pensioen” te gaan. Hij pakt de draad weer op in de gemeente Borger-Odoorn als lijsttrekker. Peter is inmiddels vervangen door Fenneke Mensen – Maat. Fenneke was al langer actief als commissielid FCBE (financiën, cultuur, bestuur en economie) en heeft haar nut voor de Statenfractie inmiddels al meer dan bewezen.

Als laatste werd er stilgestaan bij het vertrek van Kees de Graaf. Kees was 6 jaar lang werkzaam als communicatiemedewerker voor de fractie in de Provinciale Staten. Kees werd vooral geroemd om zijn frisse aanpak en originele manier van communiceren. Vooral de audiovisuele jaarverslagen vielen bij de fractie in de smaak. Jan de Goede neemt zijn functie over.

Nelleke, een dame met veel noten op haar zang.

Na een kort muzikaal intermezzo van zangeres Jolien Damsma, was het de beurt aan Nelleke Vedelaar om zichzelf voor te stellen. Kersverse gedeputeerde Nelleke, maakte gebruik van het moment om de zaal te verrassen met een prachtige lofzang op onze provincie en de Hunebed Highway. Volgens Nelleke moet de PvdA, net als haar voorbeeld Tina Turner, het hele podium pakken en altijd weer opstaan. Mooie woorden, verpakt in een prachtig muzikaal jasje!

Aftrap gemeentelijke campagne.

In het tweede gedeelte van het officiële programma stonden de lijstrekkers van onze twaalf gemeenten centraal. Alle twaalf lijsttrekkers kregen een minuut de tijd om hun ideeën en slogans te presenteren. Enkele campagnethema’s die voorbijkwamen waren: onderwijs, energietransitie, zorg en betaalbare woningen. Uit het applaus vanuit de zaal bleek af te leiden dat de leden zich prima in deze onderwerpen konden vinden. Na het fotomoment van onze twaalf gemeentelijke toppers, werd er nog gezellig nagepraat onder het genot van een hapje en een drankje.

Cees Bijl