Aanpak van de N34: de visie van de PvdA

19 december 2020

Het was een onderwerp waar in de laatste vergadering van Provinciale Staten van Drenthe uitvoerig bij werd stilgestaan: de aanpak van de N34. Een onderwerp in de portefeuille van onze gedeputeerde Cees Bijl. Namens de Statenfractie voerde Jos Schomaker het woord. Hieronder zijn bijdrage in eerste termijn.

‘De verbetering van de N34 houdt de gemoederen bezig.  Een recordaantal insprekers, twee weken geleden. We waarderen de betrokkenheid zeer en het noopt ons tot een heel zorgvuldig traject en transparante besluitvorming.

Mogelijke veranderingen aan de N34 hebben nogal wat aspecten. Er zijn gevolgen voor de natuur (CO2 belasting, ruimtelijk beslag), verkeersveiligheid, geluidsoverlast, doorstroming (ook voor het openbaar vervoer), economische aspecten, (efficiënt woon – werkverkeer ) en de comfortbeleving van de weg (waardoor de afvoer naar het onderliggend wegennetwerk wordt beperkt).

Er wordt voortdurend aan de N34 gewerkt. Verkeersveiligheid is een hierbij een heel belangrijk aspect. De gerealiseerde ongelijkvloerse kruisingen hebben de verkeersveiligheid verbeterd. Met het ombouwen van de laatste gelijkvloerse kruisingen (Odoorn en Emmen-Noord ) zal dit verder worden verbeterd. Dit kan een ander licht werpen op de noodzaak van (partieel) verdubbelen.

We constateren een hoge mate van overeenstemming aangaande de noodzaak van aanpak van het verkeersplein Gieten. Dit zal de doorstroming ter plekke verbeteren. Wij hebben altijd betoogd dat de PvdA hier voorrang aan wil geven. Het is daarnaast een goede zaak dat elk voorstel om een bepaald weggedeelte aan te pakken als afzonderlijk voorstel wordt besproken en beoordeeld, zoals afgesproken in. 2018. Hiermee wordt het maken van een tussentijdse afweging mogelijk. De argumenten van de talrijke insprekers, de laatste stand der techniek, de onzekere gevolgen van Corona en  economische ontwikkelingen kunnen telkens meegenomen worden in genoemde afweging.

De eerste fase van de planontwikkeling wordt op dit moment afgesloten; we gaan de tweede fase in. Niets is onomkeerbaar besloten. Het is voor onze fractie belangrijk om goed te volgen hoe de omgeving, mens, flora, fauna worden meegenomen in de Milieueffectrapportage.

Het is verder een groot goed dat belanghebbenden kunnen meedenken en -praten over ontwikkelingen die hen aangaan. Er is vaak veel moeite geïnvesteerd in zienswijzen en inspraakbijdragen. Het is van belang dat hiermee serieus wordt omgegaan. Het is een goede zaak als de overheid inspraak en besluitvorming in de juiste volgorde laten plaatsvinden.

In het coalitie-akkoord is sprake van een variantenstudie naar gedeeltelijke verdubbeling inclusief de  aanpak van verkeersplein Gieten. Dit vormt voor ons de leidraad in het proces. Het nu voorliggende is in overeenstemming met hetgeen we – als Provinciale Staten –  tot nu toe hebben doorlopen. Wij kunnen  dan ook instemmen met de vaststelling van de Reactienota Nota Reikwijdte en Detailniveau Gedeeltelijke verdubbeling N34 en de NRD Gedeeltelijke Verdubbeling zelf. We stemmen ook in met het besluit om de Milieueffectrapportage te laten uitvoeren op basis van beide genoemde nota’s.’