Algemene beschouwingen 2021

17 november 2021

De begroting 2022 van de provincie Drenthe is in de Statenvergadering van 10 november jl. vastgesteld. Het was de laatste keer dat Cees Bijl als gedeputeerde de begroting presenteerde en verdedigde in de Staten. Cees werd na afloop van het debat bedankt voor zijn inzet door CdK Jetta en daarvoor hadden nagenoeg alle fracties, van links tot rechts, hun bijdragen al afgerond met lovende woorden. Een mooi resultaat en mooi moment om het werk langzamerhand af te ronden.

De behandeling van de begroting ging gepaard met algemene beschouwingen en een uitgebreid debat over de uiteenlopende inbreng van de fracties. Een boeiende vergadering. Tal van moties werden aangekondigd waarvan er uiteindelijk 6 overbleven die ook in stemming zijn gebracht. Aan vijf moties heeft onze fractie meegewerkt en in twee gevallen het initiatief genomen. Al deze moties zijn, met ruime steun, aangenomen waar wij erg trots op zijn.

De volledige tekst van onze bijdrage aan de Algemene Beschouwingen zoals uitgesproken door fractievoorzitter Hendrikus Loof is aan het eind van dit artikel te lezen. Daarvoor nog een kort overzicht van de mede door onze fractie ingediende moties en de strekking daarvan.

Motie Frisse Doorstart na Corona: In 2020 namen wij het initiatief tot de motie Frisse Start na Corona, bedoeld om de vele vrijwilligers en vrijwilligersinitiatieven in Drenthe een (financieel) hart onder de riem te steken. Dit is een groot succes gebleken en aangezien we nog steeds te maken hebben met de pandemie, hebben wij voorgesteld de regeling voort te zetten. De motie is aangenomen en daarmee komt opnieuw € 675.000,- beschikbaar! (JA21, PVV en FvD stemden tegen)

Motie Maatregelen Energiearmoede: De stijgende energieprijzen bezorgen veel inwoners van Drenthe de nodige kopzorgen. Samen met D66 en GroenLinks heeft onze fractie het College opgeroepen zo spoedig mogelijk, en uiterlijk bij de Voorjaarsnota 2022, met maatregelen te komen waarmee de energienota van de meest kwetsbare huishoudens kan worden verlicht. Ook deze motie ontving brede steun. Alleen JA21 en FvD stemden tegen.

Motie Schoolpleinen van de Toekomst: Samen met D66 heeft onze fractie het initiatief genomen tot een voorstel om de schoolpleinen in Drenthe toekomstbestendig in te richten. Dat kan allemaal niet in één keer maar door € 800.000,- beschikbaar te stellen kan een flinke stap worden gezet. Het College pakt de handschoen op en komt hier binnenkort op terug. De PVV en FvD stemden tegen.

Motie Niet onder mijn Neus: Deze motie is erop gericht dat de voorlichtingscampagne Niet onder mijn Neus in de hele provincie wordt ingezet. Deze campagne draagt bij aan bewustwording van druggerelateerde en ondermijnende criminele activiteiten. Samen met de ChristenUnie hebben we dit voorstel gedaan dat op brede steun in PS kon rekenen.

Motie Knelpuntenpot woningbouw: De provincie stelt 1 miljoen Euro beschikbaar om actuele problemen, die ervoor zorgen dat er onvoldoende nieuwe woningen worden gebouwd, aan te pakken. De VVD nam het initiatief en onze fractie heeft haar handtekening onder deze motie gezet. JA21 en PVV stemden tegen.

Motie 4 mei: Samen met GroenLinks heeft onze fractie per motie voorgesteld om het Drents Parlement een officiële positie te geven in de jaarlijkse 4 mei herdenking. Deze motie is unaniem aangenomen.

Bijdrage Algemene Beschouwingen, 10 november 2021

Ter voorbereiding op onze bijdrage hebben we teruggeblikt op precies een jaar geleden, de algemene beschouwingen van 11 november 2020. Verrassend is het dan om te constateren hoeveel er in een jaar is gebeurd en tegelijkertijd: hoe weinig er is veranderd.

Ik had het een jaar geleden, zoals wij allemaal, over corona. Toen nog in de veronderstelling – of op z’n minst in de hoop – dat we de pandemie snel achter ons zouden kunnen laten. En onze fractie nam vorig jaar dan ook het initiatief tot de motie Frisse Start na Corona. Dit is, zo hebben we inmiddels kunnen lezen, met steun van een ruime meerderheid in het Drents Parlement, een succes geweest. Dank aan GS voor de uitvoering. En dank aan alle gemeenten die er enthousiast op ingesprongen zijn.

Het moment waarop wij met deze motie kwamen was dus, zoals zojuist gememoreerd, ingegeven vanuit de idee dat we in de staart van de pandemie waren terechtgekomen. Niets bleek echter minder waar. Een veel strengere lockdown dan de eerste volgde. Zelfs een avondklok werd ingesteld. En voor heel veel mensen kwam een nieuwe fase in zicht met tal van onzekerheden. Onzekerheid over gezondheid, over werk, over de toekomst in het algemeen. En opnieuw viel de cultuur stil, evenals het vrijwilligerswerk en talloze festiviteiten werden en worden geannuleerd die zo belangrijk zijn voor ons welbevinden.

De PvdA wil opnieuw een impuls geven aan onze Drentse samenleving die nog niet de vertrouwde omgeving biedt die het zou moeten bieden. We hebben daarom een motie Frisse Doorstart na Corona opgesteld die ik hierbij indien, mede ondertekend door SP, GroenLinks, CDA, VVD en D66. De strekking is nagenoeg gelijk aan de oproep van vorig jaar aan GS: stel een regeling op conform de motie Frisse Start en werk deze samen met de Drentse gemeenten zo snel mogelijk uit.

2021 bleek dus een jaar waarin veel én ook weer heel weinig is gebeurd. Zelfs de mondiale aanpak van klimaatverandering lijkt even stopgezet. De Glasgow conferentie die op dit moment nog in volle gang is, stond al in 2020 op de rol. Het klimaat wacht echter niet op conferenties. Het internationale panel IPCC (Intergovernmental Panel of Climate Change) maar ook onze eigen KNMI hebben recent Klimaatsignalen afgegeven die er niet om liegen.

Tegelijkertijd hebben we te maken met sterk gestegen energielasten wat niet bevorderlijk is voor het draagvlak om de energietransitie met kracht door te zetten. Maar die hoge energielasten zijn er wel. En die zijn er nú. En ze zorgen voor een nieuwe onzekerheid bij onze inwoners. Klimaat en milieu vormen de rode draad in ons provinciaal beleid al is de speelruimte soms beperkt. Desondanks roept onze fractie het College op om al haar creatieve vermogens aan te spreken en bij de Voorjaarsnota 2022 met voorstellen te komen om met name de meest kwetsbare huishoudens de helpende hand toe te steken.

We hebben deze oproep vervat in een motie die ik hierbij indien en mede ondertekend is door GroenLinks, D66 en de SP. Wij begrijpen dat maatregelen budgettaire consequenties zullen hebben en zijn bereid daarover met GS het gesprek aan te gaan.

De PvdA blijft het ontzettend belangrijk vinden dat we als Drents Parlement in nauw contact zijn en blijven met de mensen die ons hier hebben neergezet. We zijn ontzettend blij – al is het met de huidige coronacijfers maar weer afwachten voor hoe lang – dat onze fractie weer werkbezoeken kan afleggen in de provincie. En wij vinden het ook zeer waardevol en verstandig dat het Drents Parlement deze Balloërkuil af en toe gaat verlaten en onder de

werktitel Drenthe aan Zet de provincie intrekt. De PvdA steunt dit van harte en hoopt dat de volledige Staten hieraan mee gaat werken. Wij zien er naar uit.

In het verlengde hiervan, want uiteindelijk gaat het er om Drenthe mooi voor elkaar én mooier te maken: in de commissie FCBE werden we getrakteerd op een presentatie van het plan Het Buitenlokaal door insprekers van Kunst&Cultuur, IVN-Noord en SportDrenthe. In het daaropvolgende debat heeft onze fractie gedeputeerde Jumelet opgeroepen met de initiatiefnemers in gesprek te gaan en met 2 weken daarvan verslag te doen. We horen graag wat dit heeft opgeleverd. Onze fractie heeft in dit verband ook meegewerkt aan een motie over dit onderwerp. Mijn collega van D66 zal hier straks uitgebreider op ingaan.

Een punt van zorg is de toename van ondermijnende activiteiten in onze provincie en dan vooral druggerelateerde criminaliteit. Dit voorjaar hebben we kennis mogen maken met de indrukwekkende campagne Niet onder mijn Neus. De PvdA heeft meegewerkt aan een motie op dit onderwerp waar mijn collega van de CU straks meer over zal vertellen.

Nog twee onderwerpen wil ik kort benoemen. In de eerste plaats het Deltaplan van het Noorden waar veel over te doen is geweest in het afgelopen jaar. Onze fractie heeft behoefte aan een korte notitie van GS met uitgangspunten voor het vervolg en de uitwerking van het Deltaplan. Wij horen graag of GS hiertoe bereid is.

En het andere onderwerp betreft de positie van onze dorpshuizen en wijkgebouwen. Die hebben een zwaar jaar achter de rug en een moeilijke tijd voor de boeg. Ziet GS mogelijkheden om hier, b.v. in het kader van de sociale agenda, nog iets aan te kunnen doen?