Mooie terugblik Hendrikus Loof over vorige Coalitie bij behandeling Jaarstukken 2022 tijdens Statenvergadering 30 mei

30 mei 2023

Drenthe is zo mooi, het is onbeschrijflijk schoon!

Deze zin uit het voorwoord van het jaarverslag 2022 inspireerde ons PvdA-statenlid Hendrikus Loof tot het opstellen van een bijdrage waarin hij niet alleen terugblikt op het afgelopen jaar, maar op de afgelopen 4 jaar. Een periode waarin er door PS aan een coalitieakkoord is gewerkt met de, achteraf zeer goed gekozen titel “Mooi voor elkaar”.
En dat doet hij mede namens de VVD, het CDA, GroenLinks en de ChristenUnie.

Hendrikus geeft een overzicht wat “Mooi voor Elkaar” Drenthe heeft opgeleverd. En dat zijn heel veel mooie dingen! Tegelijkertijd noemt hij ook de problemen op het gebied van stikstof en natuur, de woningtekorten, klimaatverandering en klimaatadaptatie etc. die door het Rijk niet aangepakt werden.
Lees hieronder zijn volledige bijdrage:

Bijdrage jaarstukken 2022, PS 30 mei 2023.

Door Hendrikus Loof.

Drenthe is zo mooi, het is onbeschrijflijk schoon!

Deze zin uit het voorwoord van het jaarverslag 2022 inspireerde mij tot het opstellen van een bijdrage waarin ik niet alleen terugblik op het afgelopen jaar, maar op de afgelopen 4 jaar. Een periode waarin we als PS aan een coalitieakkoord hebben gewerkt met de, achteraf zeer goed gekozen titel “Mooi voor elkaar”.

En ik doe dat mede namens de VVD, het CDA, GroenLinks en de ChristenUnie.

Op 29 mei 2019, vier jaar en één dag geleden gebeurden er twee belangrijke dingen.
Het eerste wat ik wil noemen is dat op die dag, in deze zaal, het coalitieakkoord “Mooi voor elkaar” werd gepresenteerd en een nieuw College geïnstalleerd.

De 5 coalitiepartijen schreven in hun voorwoord: Denkend aan Drenthe zien wij een provincie waar de mensen centraal staan. Alweer zo’n poëtische inslag. Cultureel gesproken zat het wel goed in dit college.

Als we verder lezen, staat er:
Het verbinden van alle geluiden uit het veelkleurige palet dat de Drentse samenleving is, vormt voor ons – de coalitiepartijen – de basis voor het werk dat wij gaan doen. Dat doen we niet alleen, maar samen met de Drenten. Voor elkaar en met elkaar.

Het voorwoord eindigde met een oproep:
Wij nodigen iedereen van harte om mee te doen en invulling te geven aan onze mooie provincie.

We hebben het gevoel dat deze passage zomaar in een nieuw coalitieakkoord terecht zou kunnen komen.

En nu, exact vier jaar later, schrijft het binnenkort mogelijk vertrekkende College: Drenthe is zo mooi, het is onbeschrijflijk schoon!

Dat hebben we dan toch maar “Mooi voor elkaar” gebokst in deze Statenperiode.

Maar er gebeurde dus nog iets op 29 mei 2019. Ik citeer uit een persbericht van de Raad van State het volgende:

Het Programma Aanpak Stikstof (PAS) mag niet als basis voor toestemming voor activiteiten worden gebruikt. Dat blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van vandaag. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.

Was getekend 29 mei 2019.

Daar sta je dan als nieuwe coalitie, nog niet eens droog achter de oren, met je uitnodiging aan alle Drenten om ‘mee te doen’, ‘mee te denken’ en ‘mee te werken’ aan een mooi Drenthe. De stikstofcrisis – waarvan sommigen nog steeds denken dat ie helemaal niet bestaat – was geboren. Op dezelfde dag als dit College. Ga er maar aan staan.

Enkele maanden later stonden demonstrerende boeren voor de eerste keer op de stoep van dit provinciehuis. Zoals gebruikelijk in Drenthe werden ze ontvangen met koffie en koek. Het was niet de laatste keer dat ze langskwamen. Vorig jaar juli nog was hier een groep aanwezig onder de, ook al poëtische titel, Geen trekkers maar lekkers! Daar hebben we zeker van genoten.

Het is aan de ene kant de kracht van onze provincie: we nemen koffie en koek, voeren een goed gesprek en we lossen het samen wel op.

Aan de andere kant is het misschien wel de zwakte van onze provincie: we zijn zo bescheiden dat het Den Haag en Brussel nauwelijks schijnt op te vallen dat er een actieve provincie bestaat die Drenthe heet.
Er moet een rapport met de sterke titel Elke Regio Telt aan te pas komen om iedereen even wakker te schudden. En de uitslag van de laatste Statenverkiezingen heeft het laatste zetje gegeven, zo lijkt het. We moeten het allemaal nog gaan zien maar er rust een zware verantwoordelijkheid op de schouders van de BBB, zoveel is wel duidelijk.

Is die uitslag nou een afrekening geweest van het nu nog zittende college en het coalitieakkoord “Mooi voor Elkaar”?
Namens de 5 partijen die “Mooi voor Elkaar” hebben opgesteld durf ik wel te stellen dat dit niet het geval is. Naast de stikstofcrisis kregen we er de afgelopen jaren nog wat andere onverwachte en nare kwesties bij.
Denk aan de coronapandemie en een vreselijke oorlog in de Oekraïne. Beide hebben wij zwaar gevoeld in onze provincie en voelen we nog steeds door de weerslag op de volksgezondheid, de economie, op energiearmoede en groeiende tegenstellingen en polarisatie in meningen en opvattingen.

En wat gebeurde er ondertussen in Den Haag?

Er werd na de verkiezingen in 2021 zo’n 9 maanden geformeerd en na een zware bevalling kwamen dezelfde partijen weer uit de hoge hoed die een jaar eerder waren opgestapt vanwege de toeslagenaffaire. En ondertussen werden de problemen op het gebied van stikstof en natuur, de woningtekorten, klimaatverandering en klimaatadaptatie en ga zo maar door, niet aangepakt.

Dan kun je tien Drentse coalitieakkoorden met de titel “Mooi voor Elkaar” opstellen maar het helpt allemaal niet.

Wat heeft “Mooi voor Elkaar” dan wél gebracht?
In nauw overleg met PS is onder meer een nieuwe Investeringsagenda opgesteld waarmee tal van provinciale vraagstukken van een financiële impuls konden worden voorzien.
Er zijn meters gemaakt met de woonagenda en de sociale agenda.
Samen met betrokken gemeenten en organisaties en wij krijgen terug dat de provinciale inzet op deze gebieden wordt gewaardeerd. Het is niet meer de provincie die van bovenaf stuurt en bepaalt maar er is gewerkt aan horizontale samenwerking, zeker met gemeenten. Vier jaar geleden stond bij veel gemeenten het water aan de lippen op financieel gebied. Alle hulp, of het nu om een impulsteam wonen, om groene schoolpleinen of om de frisse start (na corona) moties ging, was welkom.

De “Mooi voor elkaar”-coalitie keek ook verder dan 4 jaar. Er is gesleurd aan verduurzaming op velerlei gebied. Ik noem o.a. het stimuleren van de circulaire economie, verduurzaming van de landbouw, de Regionale Energie Strategie. Maar ook aan actuele verduurzamingsopgaven, als gevolg van de Oekraïne-oorlog, om huishoudens die dat zelf niet kunnen in staat te stellen hun woning te isoleren. Ook maatschappelijk vastgoed komt daarvoor in aanmerking.

Er kwamen cultuurnota’s, economische koersen en bomen- en bossenstrategieën en nog veel meer tot stand. Dat niet alleen, ze werden – of worden nog steeds – ook uitgevoerd. En de verbinding met de samenleving werd gezocht: zeker tijdens de coronapandemie werden de regelmatige berichten vanuit het College, i.c. de commissaris, in de lokale media zeer gewaardeerd.

Tussendoor vond er nog een personeelswisseling plaats in het College die behalve voor meer diversiteit ook voor meer herrie in de collegebankjes zorgde.

Er ligt een prachtig overdrachtsdossier dus het voert te ver om alle resultaten te benoemen en uit te venten. Dat ga ik ook niet doen.

Maar ik wil afsluiten met nog één bijzonderheid aan te stippen. Een bijzonderheid voor Drentse begrippen dan.

Voor het eerst was er sprake van een College met liefst 5 partijen.
En qua samenstelling best wel uiteenlopend wat betreft ideologie en gedachtengoed. Gedurende de afgelopen vier jaar hebben we elkaar zeker wel een paar keer diep in de ogen moeten kijken.
Er waren per slot aanleidingen en, veelal, externe factoren genoeg om het erg oneens met elkaar te zijn of te worden.
Maar de eindstreep is gehaald en dat vinden we een compliment waard voor onszelf. Het zegt ook weer iets van de Drentse aanpak: we doen het samen en als het echt nodig is stappen we over onze verschillen heen en zoeken we de onderlinge verbinding en relaties.
Dát, naast al het andere wat ik heb gememoreerd, is ook de kracht geweest van “Mooi voor elkaar”.

Dank aan Willemien, Bart, de hele GroenLinks fractie waarvan iedereen fractievoorzitter is geweest, Bernadette, Cees, Nelleke, Henk, Henk, Hans en Tjisse. En Jetta natuurlijk!

Vincent kan nog altijd met genoegen aan Drenthe terugdenken!