Bij het overlijden van Wietske Jonker – ter Veld

26 mei 2021

Op 17 mei overleed in haar woonplaats Vries onze partijgenote Wietske Jonker-ter Veld. Wietske was rond de negentiger jaren van de vorige eeuw actief voor onze partij als Statenlid en als gemeenteraadslid en wethouder van Vries. Bij de gemeentelijke herindeling van 1998 besloot Wietske te stoppen met haar politieke loopbaan. Maar daarmee verdween Wietske geenszins uit beeld. Ze bleef binnen en buiten de partij actief als onvermoeibaar strijdster voor ons milieu, de natuur, het landschap en natuurlijk voor de vleermuizen. Zij was misschien wel onze groenste partijgenote. Heel vaak aanwezig op afdelings- en gewestelijke vergaderingen. En dan was er altijd wel een groen belang waar aandacht aan besteed moest worden. Dat deed Wietkse niet alleen in de vergadering maar ook daarvoor en daarna. Dan schoot ze je even aan en praatte ze op je in, vasthoudend maar altijd vriendelijk lachend met een twinkeling van achter haar brillenglazen. Als ze je voor de vergadering gesproken had, kwam ze vaak na de vergadering nog even persoonlijk bij je op het onderwerp terug. En dan liet ze dat meestal vergezeld gaan van een tekening van je, of een cartoon, of een kort stripverhaal. Dat maakte dat je onthield wat ze naar voren had gebracht en dat was natuurlijk ook haar bedoeling.

Een authentieke partijgenote met een rood hart met daaromheen heel veel groen, zo zou ik haar tekenen. En zo zal ik me haar ook blijven herinneren.

Namens het gewestelijk bestuur wens ik haar man, kinderen en kleinkinderen veel sterkte toe.

Jacob Bruintjes, voorzitter PvdA gewest Drenthe