Boer, burger, biodiversiteit: de visie van de PvdA Drenthe

8 december 2020

Het Drentse provinciebestuur heeft de agenda ‘Boer-burger-biodiversiteit’ gepresenteerd. Met de agenda wordt geprobeerd de overgang te maken naar een duurzame, toekomstgerichte en robuuste landbouw, die bijdraagt aan het herstel van biodiversiteit, landschapsherstel en klimaatadaptatie. De PvdA onderschrijft deze ambitie van harte, zo maakt Statenlid Rudolf Bosch duidelijk.

De PvdA in Drenthe is ervan overtuigd dat we onze kwetsbare ecosystemen moeten beschermen, nu én voor de toekomst. Rudolf Bosch, persoonlijk: ‘Ook de generatie van mijn jongens en de generaties na hen moeten in Drenthe zeker kunnen zijn van een schone en gezonde leefomgeving en een slimme, duurzame balans tussen landbouw, natuur en de gebouwde leefomgeving.’

Niet voor niets heeft PvdA Drenthe in haar meest recente verkiezingsprogramma al aangegeven dat zij agrarische ondernemers die hun bedrijf willen omschakelen naar een ecologisch beheermodel wil ondersteunen. Ook wil zij inzetten op kortere ketens tussen producent en consument en op een grondgebonden landbouw die past binnen de landschappelijke structuren. ‘De agenda “Boer-burger-biodiversiteit” is daarin duidelijk een stap in de goede richting. De provincie Drenthe investeert twee miljoen in het ondersteunen van duurzaamheidsprojecten in de landbouwsector, die bijdragen aan een natuurinclusieve landbouw. Zo wordt ruimte geboden om nieuwe verdienmodellen in de landbouw te introduceren. Voor datzelfde doel heeft het college anderhalf miljoen gereserveerd voor cofinanciering ten behoeve van projecten in de overgangsperiode richting een nieuw Gemeenschappelijk Landbouwbeleid vanuit de Europese Unie.’

Kijkend naar Brussel: de PvdA is van mening dat het huidige landbouw-subsidiesysteem vanuit Europa drastisch op de schop moet, om boeren meer ruimte en stimulansen te bieden om ook daadwerkelijk hun bedrijf te verduurzamen zonder daarmee financieel erop achteruit te gaan. Het belang van die nieuwe verdienmodellen werd onlangs in een expertmeeting met oud-Eerste Kamerlid Rudy Rabbinge nogmaals bevestigd.

De PvdA is verder tevreden met de ruimte die vrijkomt voor het vergroenen van de Drentse binnensteden, het verder vergroenen van de leefomgeving door bijvoorbeeld het versneld vergroenen van schoolpleinen en het ondersteunen van bewonersinitiatieven gericht op vergroening van de buurt. Ook de middelen die vrijkomen voor het herstel en de structurele verbetering van de leefomgeving voor de Boerenlandvogels op basis van het aangeboden uitvoeringsplan zijn in lijn met daarover eerder door de PvdA en andere partijen ingediende moties (M2016-7). Een goede stap vooruit dus!

Wel heeft de PvdA nog vraagtekens bij de afbakening van de clustergebieden waarbinnen maatregelen voor biotoopherstel voor akker- en weidevogels kunnen worden uitgevoerd. Bosch: ‘Ik moest hierbij sterk denken aan het lied van Klein Orkest, “Over de Muur”: de vogels houden zich natuurlijk niet aan de grenzen van deze relatief kleine afgebakende gebieden en vinden ook buiten deze gebieden wellicht kansrijke biotopen. De PvdA zou graag willen weten of er ruimte is om deze kansrijke gebieden uit te breiden, daar waar de landschappelijke omstandigheden kansen bieden. Hierin zou wellicht ook Landschapsbeheer Drenthe, in samenspraak met de partners in het Ermberaad, een rol in kunnen spelen.’

Gedeputeerde Henk Jumelet gaf in zijn beantwoording aan dat de genoemde clustering vooral is gericht op de beschikbare financiële middelen. Hij wel wil kijken of er, zoals er ook al in het verleden is geweest, ruimte kan komen voor een pot met ‘flexibele middelen’. Deze kunnen dan in kansrijke gebieden buiten de cluster- c.q. leefgebieden worden ingezet.