Cees Bijl blikt terug op campagne en verkiezingen

7 mei 2019

De formatie-onderhandelingen zijn nog volop gaande maar toch is het een goed moment om met onze lijsttrekker Cees Bijl terug te kijken op de verkiezingscampagne. De PvdA werd weer de grootste in Drenthe en kreeg de leiding in het samenstellen van een nieuwe coalitie. Hoe heeft Cees Bijl dit alles ervaren?

De campagne is een lang traject geweest; al voor de zomer van 2018 maakten jullie hier een start mee.

‘Dat klopt. Al vroeg legde Jacob Bruintjes bij mij de vraag neer of ik lijsttrekker wilde worden. Op 25 juni werd bekend gemaakt dat ik inderdaad de kar ging trekken bij de verkiezingen. Het nadeel van zo’n vroeg moment is dat het nog een hele tijd duurt voordat de verkiezingscampagne helemaal los gaat. Het grote voordeel is dat je goed kunt nadenken over hoe je het wilt organiseren. Ik ben heel tevreden over onze aanpak. Met een kernteam dat de dagelijkse leiding had en de grote lijnen bewaakte. Vrij snel had ik bedacht hoe we de partij een positie konden geven. Met de nadruk op de sociale agenda, maar ook met de hernieuwde uitstraling van een volkspartij. Oftewel: het is leuk om weer bij de PvdA te horen en samen gaan we ervoor. Ook ideeën als de nieuwjaarsbijeenkomst in het stadion van FC Emmen, de paginagrote advertentie in de krant en het plaatsen van 50 bekende PvdA’ers op de lijst ontstonden al in een vroeg stadium. Langs die lijnen hebben we de campagne vervolgens ingevuld. Dat gaf mij een goed gevoel. Vooraf hadden we de ambitie geformuleerd om weer de grootste te worden. Dat werd nog wel even spannend in de laatste weken, maar het is gelukt. Weliswaar een zetel minder maar wel fors meer stemmen binnengehaald. En niet onbelangrijk: de sfeer was ontzettend positief. Heel PvdA Drenthe heeft zich hiervoor ingezet.’

Het was voor het eerst sinds je tijd in Enkhuizen dat je weer actief was als lijsttrekker. Had je nog iets aan de ervaringen van toen?

‘De principes van toen kon ik weer prima gebruiken: zichtbaar zijn, gericht op de mensen, geen extreme standpunten en niemand uitsluiten. Daarmee werden we voor velen een aanvaardbare keuze. We moesten de winst in het midden halen en ik heb het idee dat we veel kiezers hebben teruggehaald. In Emmen gingen we van 5,7 naar 18 procent, dat is echt substantieel. We hadden een boodschap die bij ons past en kandidaten die mensen vertrouwen. Bijvoorbeeld iemand als Jan Beugel in Westerbork die een paar honderd stemmen binnenhaalt; op plek 21 was hij mede bepalend voor het succes. En zo waren er veel meer.’

Na de uitslag volgde het informatietraject. Jullie vroegen Roelie Goettsch, voormalig fractievoorzitter in de Staten, om de ronde langs alle partijen te maken.

‘Dat heeft ze zeer gewetensvol gedaan. De keuze voor Roelie was mede ingegeven door de wens dat alle partijen haar aanbevelingen zouden respecteren; ze heeft statuur en verstand van zaken. Dat heeft ook zo uitgepakt. We hebben bewust ook alle gespreksverslagen openbaar gemaakt zodat alles voor iedereen navolgbaar is. In de bespreking van het rapport van Roelie Goettsch in het Drents Parlement was er niemand die zei: dit is onzin. Dit soort trajecten moet je heel zorgvuldig doen en tot nu toe lukt dat heel goed.’

Wel bijzonder dat je als fractievoorzitter ineens aan de interruptiemicrofoon te vinden was, tijdens dat debat.

‘Inderdaad, ik ben toch meer een bestuurder; fractievoorzitter ben ik nu voor het eerst – dat is een primeur. Maar op een gegeven moment had ik toch tijdens het debat de neiging om wat zaken recht te zetten. Dus dan moet je naar voren.’

En dan nu op naar de vorming van een coalitie en een nieuw College van Gedeputeerde Staten.

‘Straks staat er inderdaad een nieuwe ploeg, het is goed om dat te markeren. Met een programma dat hout snijdt voor Drenthe en daarin nieuwe accenten. Tegelijkertijd gaan we door met dingen die de afgelopen periode al in gang zijn gezet; het is niet zo dat alles overnieuw wordt ingevuld. De aandacht voor de rol van de provincie op sociaal gebied hebben we met de PvdA in de campagne nadrukkelijk naar voren gebracht: we vinden het belangrijk dat iedereen in Drenthe mee kan doen. Samen met gemeenten en andere betrokken partijen zullen we onderzoeken wat we kunnen doen om elkaar op dit gebied te versterken. Zodat Drenthe voor alle generaties een prettig leefbare provincie blijft.’