Cees Bijl loodst Begroting 2021 door Drents Parlement

14 november 2020

De provincie Drenthe heeft de financiële huishouding goed voor elkaar. Dat is een compliment aan de ambtelijke organisatie en aan het College van Gedeputeerde Staten. PvdA-Gedeputeerde Cees Bijl heeft financiën in de portefeuille en leverde naast de Begroting 2021 onlangs ook de Investeringsagenda Plus op. Provinciale Staten konden in meerderheid achter de inhoud hiervan staan, zo lieten ze op woensdag 11 november weten. Een mooi resultaat.

Hoe heb je de behandeling van de Begroting dit jaar zelf ervaren?

‘Ik maak al veertig jaar begotingsbesprekingen bij gemeenten mee en de laatste jaren bij de provincie; dit was voor mij ook de eerste keer dat deze digitaal werd afgehandeld. De techniek is mooi en noodzakelijk. Toch gaat er in het debat over de algemene beschouwingen wel iets verloren. Zelf vind ik dat debat altijd wel plezierig; dat missen we nu. Dus in die zin een bijzondere ervaring.

Inhoudelijk ben ik verheugd over de instemming met de Investeringsagenda Plus. Waarmee we voor 63 miljoen in de Drentse samenleving gaan investeren. De ambitie was om de inhoud van de agenda met alle politieke partijen in het Drents Parlement samen te maken. Dat is grotendeels gelukt. Door de Coronacrisis kwamen hier en daar geluiden van: moeten we niet alles stopzetten? Maar ik denk dat we juist ook in deze tijd moeten doorgaan met investeren, ook voor de langere termijn. Corona heeft zeker veel invloed maar de wereld draait wel door. Je moet vooruit blijven denken, ook als provincie. Daarbij helpt dat we er financieel goed voor staan: we hebben een structureel sluitende begroting.’

Wat zijn de belangrijke elementen in de Investeringsagenda Plus?

‘De steun voor de regiosteden met 14,4 miljoen is een duidelijk statement. Met daarin een bedrag van 4,5 miljoen voor het verbeteren van het fietsen. Dat draagt dus ook bij aan de vergroening en verduurzaming van Drenthe. Er is geld voor recreatie, waar opnieuw ook het fietsen in wordt meegenomen. Dan de 7 miljoen voor de Sociale Agenda van Drenthe, een punt waar de PvdA zich heel hard voor heeft gemaakt tijdens de verkiezingscampagne in 2019. We hebben dat onderwerp echt op de agenda gezet. Dan is er 7 miljoen voor het programma Boer, Burger, Biodiversiteit. En er zijn flinke bedragen voor energie, wonen en de Universiteit van het Noorden. Met onder meer de groene chemiecampus in Emmen. Al met al ben ik niet ontevreden. Tot slot wijs ik op de 500.000 euro waarmee we als provincie geld steken in de spoorverbinding Coevorden-Rheine. Dat is de spiering waarmee we de kabeljauw – de steun van de Rijksoverheid – willen binnenhalen.’

En altijd een pikant punt: de wegenbelasting…

‘Sinds 2016 dat ik Financiën in portefeuille heb, zijn de provinciale opcenten van Drenthe niet gestegen! Mochten de plannen in Groningen door van het College van GS aldaar, dan zijn we ook niet meer de duurste van Nederland.’

Wat merken jullie van Corona in relatie tot het provinciaal beleid?

‘Zoals gezegd: het heeft zeker invloed. Op allerlei terreinen. We zien bijvoorbeeld dat mensen meer gaan fietsen, recreatief en naar het werk. Een reden voor ons om extra in te zetten op de doorfietsroutes de komende tijd. Maar we zien ook dat mensen meer boodschappen doen in de dagelijkse omgeving. De stedelijke centra komen daardoor onder druk te staan. We staan terzijde met het compacter maken van de binnensteden in Hoogeveen, Emmen, Meppel en Assen. Door bijvoorbeeld leegstaande winkelpanden om te zetten naar woningen, slaan we meerdere vliegen in een klap. Minder meters retail en meer woningen – en een betere leefbaarheid in de centra. Voor ondernemers zit er vaak een stuk pensioen in hun bedrijfsgebouw; als provincie proberen we dan een deel van de onrendabele top van de herbestemming op te vangen.

Verder raakt Corona uiteraard de bezetting van het openbaar vervoer. Gelukkig hebben we daar met het Rijk goede afspraken over kunnen maken, voor 2020 én 2021. Tenslotte is er de culturele sector: daar zijn de klappen groot. In 2020 hebben we als provincie 3 miljoen euro in ondersteuning gestopt. Daar gaan we in 2021 naar verwachting mee door.’

[Afbeelding van Harry Strauss via Pixabay]