Dag Peter en Welkom Fenneke!

17 december 2021

In de laatste Statenvergadering van 2021 hebben we afscheid genomen van ons gewaardeerde collega-statenlid Peter Zwiers. Hij was sinds 2011 lid van Provinciale Staten, nadat hij eerder alvijf jaar PvdA-raadslid in Borger-Odoorn is geweest. Peter had aangegeven te willen stoppen, omdat hij meer tijd wil hebben voor zijn gezin, zijn werk én zijn rol als lijsttrekker voor de PvdA in Borger-Odoorn.

Peter wordt opgevolgd door Fenneke Mensen-Maat uit Emmen, die de afgelopen jaren als commissielid in de Statencommissie Financiën, cultuur, beleid en economie (FCBE) al lid was van onze fractie. Zij zal de portefeuille van Peter overnemen en de overstap maken naar de commissie OGB.

Tijdens het afscheid memoreerden commissaris van de koning Jetta Klijnsma en onze fractievoorzitter Hendrikus Loof aan de vele initiatieven die Peter tijdens zijn werk als Statenlid heeft opgestart. Hij was de aanjager van ‘Drenthe sport duurzaam’, een project waarmee sportclubs in Drenthe werden gestimuleerd om hun accommodaties te verduurzamen en daarmee de energielasten omlaag te brengen. En hij nam het initiatief om de Piratencultuur als immaterieel erfgoed erkend te krijgen. Volgens Hendrikus typeerde de inzet van Peter voor de piratencultuur in het bijzonder de politieke kwaliteiten van Peter: hij is altijd bezig om politiek en inwoners dichter bij elkaar te brengen. En als dat niet in de Statenzaal kon, dan deed hij dat elders. Dat verdient een groot compliment!

Ook op tal van andere thema’s, zoals de regionale energiestrategie, verduurzaming, zonne-akkers en de salderingsregeling voor zonnepanelen heeft Peter vol energie het PvdA-geluid in de Staten vertolkt.

Tijdens zijn afscheid werd Peter vanwege zijn jarenlange bevlogen inzet voor de Drentse politiek benoemd tot lid in de Orde van Oranje-Nassau. En ter ere van zijn jarenlange inzet voor de piratenmuziek gaf zangeres Monica West een verrassingsoptreden met een paar pakkende ‘kneiters’. Helaas waren vanwege de coronamaatregelen – naast uiteraard familie en vrienden van Peter en Fenneke – alleen de PvdA statenleden in de statenzaal aanwezig. Maar op het grote scherm zaten talloze Statenleden mee te genieten, te swingen en waren met ooglapjes en vlaggetjes uitgedost om het allemaal nog feestelijker te maken! Peter werd alom gewaardeerd door de Drentse statenleden.

Peter, bedankt voor je jarenlange inzet voor de partij in Drenthe, en Fenneke succes als statenlid!