De Jaarrekening 2020: hoe staat Drenthe er voor?

11 juni 2021

De Jaarrekening vormt de afsluiting van het afgelopen begrotingsjaar 2020. Zijn de plannen gerealiseerd, wat hebben ze opgeleverd en wat hebben ze gekost? De Statencommissie FCBE boog zich over het rapport en ook in de vergadering van het Drents Parlement werd erover gesproken. Namens de PvdA gaf fractievoorzitter Hendrikus Loof zijn visie. Een terugblik op een bijzonder begrotingsjaar.

Hendrikus Loof sprak zowel in de Statencommissie als in het Drents Parlement een dankwoord uit: ‘2020 was een bijzonder jaar. Daarom wil de PvdA naast onze dank ook haar complimenten uitspreken aan Gedeputeerde Staten en de ambtelijke organisatie. Zowel GS als de ambtelijke organisatie hebben zich weten aan te passen aan de bijzondere omstandigheden. Nagenoeg al het werk gewoon is geleverd en doorgegaan. Onze welgemeende en oprechte complimenten hiervoor!’

Dan de inhoud van de Jaarrekening 2020. In het voorwoord staat dat vorig jaar nagenoeg alle activiteiten rond 75 jaar Bevrijding niet gevierd konden worden. Eén zinnetje slechts maar volgens Hendrikus Loof met zeer grote betekenis. ‘Het vieren van onze vrijheid na het afwerpen van het juk van de Nazi’s blijft enorm belangrijk. Niet alleen voor de generatie die het moment waarop de nazi’s werden verslagen, nog na kunnen vertellen. Maar zeker ook voor de vele generaties die zijn gevolgd en die nog gaan komen. Het vieren van de Bevrijding en het begríjpen van onze vrijheid vanuit het juiste historisch besef blijft van belang. We hebben dat recent weer mogen ervaren tijdens de ophef over een volstrekt misplaatste poster die rond 5 mei verscheen. Bij de behandeling van de Voorjaarsnota komen we zeker op dit onderwerp terug.’

Positief nieuws dan: het aantal activiteiten en projecten dat anders is uitgevoerd, niet is uitgevoerd of vertraging heeft opgelopen. ‘Dat is redelijk binnen de perken gebleven. Ook het afsluitende financiële resultaat is wederom ruim in de plus. Daar is de PvdA dan toch iets minder blij mee. ‘De accountant noemt de afwijking ten opzichte van de begroting “fors”. Dat zal een gebruikelijke term zijn in die wereld maar wij zeggen liever: dat is niet okay! En het is dus ook geen incident meer te noemen. Het College van Gedeputeerde Staten realiseert zich dat ten volle, begrijpen we uit de stukken en na een analyse zijn er maatregelen in gang gezet om meer “in control” te komen.’

Kijkend naar de inhoud en de resultaten van het eerste volledige jaar van deze Statenperiode, kan Hendrikus Loof constateren dat het College van Gedeputeerde Staten goed op stoom is. ‘Vooral na de vaststelling van de Investeringsagenda Plus zijn we overstelpt met plannen, voorstellen en ambities. Ook in de jaarrekening worden tal van plannen aangekondigd die ‘in de loop van 2021’ aan de Staten worden voorgelegd.’ Die ambitie is plezierig maar roept ook een vraag op: ‘Hebben we niet te veel plannen en gaat dat allemaal ook uitgevoerd worden? En hebben we daarvoor voldoende mensen in huis? Uiteraard voert ons College van GS slechts uit wat wij in het Drents Parlement aanreiken. Dat klopt natuurlijk maar voor de Staten is het ook van belang te weten wat er mogelijk is. De personele bezetting van de provincie is in dit verband een belangrijk aandachtspunt.’

Aan het slot van zijn bijdrage in de Statencommissie FCBE liep Hendrikus Loof de verschillende provinciale programma’s kort door. Met onder meer een complement voor het programma ‘Levendig en sociaal’: ‘Cultuur, sport en het sociale leven hebben allemaal flinke dreunen opgelopen in het afgelopen jaar. Maar er liggen een prima Cultuurnota, een volwassen Sociale Agenda en flink wat sportieve ambities. We verwachten daar veel van de komende tijd, wanneer de omstandigheden een en ander weer mogelijk maken.’ Wat betreft het programma ‘Besturen en samenwerken’ deelde de PvdA- fractie nóg een compliment uit. En wel aan de Commissaris van de Koning die ondanks de beperkingen van Covid-19 heel zichtbaar is geweest in onze Drentse samenleving. ‘De regelmatige publicaties in de geschreven media zijn goed voor de moraal en de oproep aan Drentse inwoners om zich te laten vaccineren, onderstrepen wij volledig.’

Afrondend maakte Hendrikus Loof duidelijk dat de PvdA-fractie het online vergaderen helemaal zat is. ‘We willen terug naar het provinciehuis. We willen weer met de bus van FC Emmen door de Drentse dreven rijden om met eigen ogen te zien wát er allemaal ín de provincie en dóór de provincie in gang is gezet of uitgevoerd. We willen ons weer live ergeren aan elkaar om het zomaar eens te zeggen. Of een pot bier drinken na afloop van een goed debat. Wat ons betreft is het tijd voor een frisse start na corona.’

Beeld: Drents Museum Assen, door Goos VEENENDAAL via Pixabay.