De wolf in Drenthe: de mening van de PvdA

18 juni 2020

In de Statencommissie Omgevingsbeleid werd woensdag 17 juni uitgebreid gesproken over de komst van de wolf naar Drenthe. Is hij nu welkom of niet, in de provincie die zich zo graag als ‘oer’ manifesteert? Ons Statenlid Jos Schomaker hield namens de PvdA-Statenfractie dit pleidooi.

‘Als bezitter van vijf schapen en drie grote honden denk ik genuanceerd over de wolf in Drenthe. En dat geldt ook voor de PvdA- fractie. De PvdA- fractie kan zich vinden in het zo spoedig mogelijk treffen van preventieve maatregelen die schapen tegen de wolf beschermen. Tevens verheugt het ons dat de Gebiedscommissie is ingesteld.
De komst van enkele (schuwe) wolven kan voor onze natuur als een grote aanwinst  worden beschouwd. Het is een beschermde diersoort en in vroeger jaren was het onderdeel van de Drentse habitat. De komst van de wolf is in een zekere zin een vorm van natuurherstel. Zelfs van een (bescheiden) uitbreiding van de biodiversiteit.
De wolf gaat zijn natuurlijke gang. En aangezien hij niet zal wachten tot alle kuddes afdoende beschermd zijn, vinden wij dat snel adequaat veiligheid voor schaapskuddes gerealiseerd moet worden.
De PvdA-fractie is verheugd dat GS bereid is preventieve maatregelen per direct te laten ingaan. Zoals bekend staan wij achter het vergoeden van schade die door dierhouders wordt geleden en veroorzaakt is door wolven.
In vragen van de Statenfractie van D66 en de VVD wordt gesteld en ik citeer: ‘ dat veel bewoners zich zorgen maken over de wolf’. Wij vragen ons af: hoeveel inwoners ? Is dat onderzocht ? Hoeveel inwoners hebben helemaal geen zorgen over de wolf ? De wolf is een schuw dier; conflicten tussen de mens en de wolf zijn praktisch uitgesloten. Je hebt eerder ruzie met een Schotse Hooglander.’
Lees hier het artikel van de NOS over het groeiend draagvlak onder de Nederlandse bevolking voor de aanwezigheid van de wolf.