16 februari 2022

Dreigende Sluiting Johan Willem Friso Kazerne in Assen

PvdA op de bres tegen sluiting Johan Willem Friso kazerne

Er is flinke onrust ontstaan in de Drentse Provinciale Staten. Aanleiding is het bericht dat er sluiting dreigt voor de Johan Willem Friso kazerne in Assen.

Staatsecretaris Christophe van der Maat (VVD), laat weten dat defensie te veel gebouwen heeft. Naast het aanpakken van leegstand, wil de Staatsecretaris graag investeren in het verduurzamen en verbouwen van defensiegebouwen. Assen is volgens Christophe Maat te klein en door zijn locatie lastig uit te breiden. Naast de Provincie, heeft ook burgemeester Out (Assen) laten weten niet bij de pakken neer te gaan zitten.

PvdA Drenthe staat op scherp!

De fractie uit ons Drents Parlement is van mening dat er een einde moet komen aan het “leegtrekken van de provincie vanuit Den Haag”. De dreigende sluiting van de kazerne is niet het enige incident. Andere recente voorbeelden van dit beleid, zijn het voorgenomen sluiten van de kinderhartchirurgie afdeling van het UMCG (onderzoek door de minister volgt nog, red.). En het vertrek van de NAM uit Assen.

PvdA Statenlid Rudolf Bosch laat weten: “Daarmee dreigt (opnieuw) een belangrijke overheidsinstelling met veel banen en indirecte werkgelegenheid uit de provincie te verdwijnen”. Bosch heeft hier zeker een punt aangezien er 1000 man personeel van de Luchtmobiele Brigade zijn gestationeerd in Assen. En er bovendien nog eens circa 500 indirecte banen verloren zouden gaan bij sluiting.

De PvdA Fractie heeft inmiddels contact gezocht met onze partijgenoot in de Tweede kamer, Henk Nijboer. Het voorstel voor de sluiting van de kazerne zal rond april dit jaar naar de Tweede kamer gaan.

Update:

Inmiddels heeft de Provinciale Statenvergadering van 9 maart in een motie opgeroepen tot actie. Hierin wordt het college van Gedeputeerde Staten verzocht alles te doen wat in haar vermogen ligt om defensie te behouden in de JWF kazerne in Assen. De motie kon rekenen op een grote meerderheid.