Extra aandacht voor aanpak energiearmoede in Drenthe

4 maart 2019

De provincie Drenthe gaat extra inzetten op de aanpak van energiearmoede in Drenthe. Steeds meer mensen hebben moeite om maandelijks hun energierekening te betalen. De Statenfractie van PvdA Drenthe is verheugd dat de provincie dit probleem nu samen met de gemeenten oppakt.

PvdA Drenthe heeft al enige tijd geleden het initiatief genomen om dit onderwerp op de agenda te zetten in de Drentse Staten. De PvdA pleit ervoor dat subsidies voor duurzame energie ook terecht komen bij mensen met een smallere beurs. Zo kunnen ook mensen met een lager inkomen profiteren van de voordelen die de energietransitie biedt.

In het Drents Parlement bleek onlangs brede instemming voor het idee om samen met de Drentse gemeenten te komen tot een aanpak van dit groeiende probleem. De komende tijd worden door het College van Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe verdere plannen uitgewerkt voor de aanpak van energiearmoede.

PvdA-Statenlid Peter Zwiers is tevreden met de uitkomsten: ‘Bij duurzame energie moet verder gekeken worden dan alleen de opwekking van energie. De Drentse inwoners moeten ook daadwerkelijk profiteren van de energietransitie om hiervan een succes te maken. Subsidies komen nu teveel bij hoge inkomens terecht, terwijl er in Drenthe ontzettend veel mensen moeite hebben hun energierekening te betalen, zo blijkt uit gegevens van ESDN. De betalingsachterstanden op gas en elektra zijn hier hoog. De recente verhoging van de energiebelasting draagt daar nog eens extra bij. Dat moet echt anders.’