Gaswinning in Drenthe: de PvdA blijft kritisch

17 november 2017

De PvdA Statenfractie blijft zich zorgen maken over de bodemontwikkelingen in Drenthe, zo gaf ons Statenlid Hendrikus Loof aan bij de behandeling van de Begroting 2018.’. Gedupeerden van gaswinning in Drenthe hebben nog steeds niet dezelfde rechten als gedupeerden van gaswinning in Groningen. ‘Dat is bijvoorbeeld aan inwoners van Tynaarlo en Noordenveld niet uit te leggen. Maar we hebben ook zorgen over nieuwe winningsplannen. De NAM mag met behulp van stikstofinjectie de ondiepe reservoirs winnen in gasveld De Wijk. En tot slot wil Vermillion in Zuidwest Drenthe tot 2027 gas winnen onder Eesveen. Wij maken ons zorgen over de wijze waarop Vermillion de afgelopen tijd zich heeft gemanifesteerd. Wij vragen ook van dit bedrijf om de maatschappelijke zorgen serieus te nemen en niet alleen te gaan voor financieel gewin. De PvdA zal dit nauwgezet volgen en verwacht van het college van GS eenzelfde houding.’

[foto: Pixabay]