Door op 1 augustus 2017

PvdA Drenthe boos over bezwaarprocedure gaswinning Wapse

De Canadese olie- en gasproducent Vermilion Energy mag de gaswinning bij Wapse verdrievoudigen. Er kan bezwaar worden gemaakt, maar de procedure hiervoor is in de zomervakantie gepland. De PvdA Drenthe vindt dit onaanvaardbaar. Zij roept het College van Gedeputeerde Staten op tot actie.

PvdA-woordvoerder Peter Zwiers: ‘Sowieso is het niet handig van het ministerie van EZ om nu deze vergunning te verlenen. In Drenthe zijn veel zaken rond de mijnbouwschade nog niet goed duidelijk, laat staan goed geregeld. Bijvoorbeeld de afhandeling van de schadegevallen. Direct na de zomer gaat het College van GS daarmee verder, in nauw overleg met Provinciale Staten. Maar veel erger nog is het feit dat de bezwaarprocedure precies in de zomervakantie is gepland – en eindigt op 1 september. Wij vinden dat een zeer slecht signaal. Naar de inwoners van Wapse en omgeving, maar ook naar heel Drenthe. Je ontneemt mensen op deze manier bijna de kans om hun mening kenbaar te maken.’ De PvdA-Statenfractie gaat op zeer korte termijn het College van GS oproepen hierover in actie te komen richting het ministerie van EZ (de vergunningverlener).

Lees ook het artikel in het Dagblad van het Noorden over deze kwestie.