Gemeenteraadsverkiezingen 2022

22 maart 2022

Het stof van de gemeenteraadsverkiezingen is neergedaald, ook de voorkeurstemmen en restzetels zijn inmiddels bekend. Dus is het tijd om even de balans op te maken.

Opkomst en lokaal succes.

Zowel landelijk als provinciaal was de opkomst deze verkiezingseditie historisch laag. Landelijk was er een opkomst van nog geen 51% en in Drenthe kwam een krappe 53% van de kiesgerechtigden naar de stembus. In de media wordt druk gespeculeerd over de oorzaken. De meest gehoorde verklaring is het gebrek aan vertrouwen in de politiek. Als partijen hier niet al van doordrongen waren, dan horen ze dat nu zeker te zijn en zullen ze nog meer hun best moeten doen de kiezer weer naar de stembus te brengen. De lokale partijen zijn definitief doorgebroken. In Drenthe is in alle gemeenten een lokale partij de grootste partij geworden. En soms zijn het er zelfs meerdere.

De PvdA weet zich deze verkiezingen als één van de weinige landelijke partijen staande te houden. Landelijk boekte de PvdA een bescheiden winst van 2 zetels. De PvdA is van de landelijke partijen die ook in 2018 meededen, zelfs de enige partij die winst heeft geboekt. Een bescheiden succes!

Nettowinst in Drenthe.

En ook in Drenthe had de PvdA succes. Onze partij pakte in totaal 2 zetels extra. Zeker in het licht van de resultaten van veel andere landelijke partijen, is dit een overwinning te noemen. Het is voor onze partij ontzettend belangrijk om deze winst vast te houden in de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen volgend jaar.

Hoogeveen, een opvallende uitslag.

Waar in veel Drentse gemeentes het zetelaantal voor onze partij min of meer gelijk blijft doet Hoogeveen het uitzonderlijk goed. De fractie in Hoogeveen, groeit van 2 naar 5 zetels. Stan van Eck, lijsttrekker van de PvdA in Hoogeveen vertelt, “We hadden wel gerekend op winst, maar van 5 zetels konden we alleen maar dromen.” Volgens Van Eck ligt het succes aan een samenspel van factoren. Zo spelen de diverse lijst, een goed programma en een uitgebreide campagne op sociale media een rol. Daarnaast prijst hij de kleine fractie om haar vasthoudendheid en positieve inzet in de raad de afgelopen 4 jaar. Ook moeten de campagne tegen de dreigende sluiting van dorps- en buurthuizen en het openen van het Energiemeldpunt worden genoemd. “Dit zijn onderwerpen die heel veel mensen direct raken in hun dagelijks leven. We gaan met het volste vertrouwen de het informatieproces tegemoet. En daarbij verliezen we de belofte aan onze kiezers niet uit het oog, want over vier jaar willen we nog groter worden.”