Herinrichting Norgervaart: instemming met plan

10 september 2021

Er was de afgelopen weken veel discussie over de reconstructie van de Norgervaart (N373). In de vergadering van de Statencommissie Omgevingsbeleid kwam het plan aan de orde. Commissielid Michel Berends worstelde zich namens de PvdA door maar liefst 1.290 pagina’s tekst en fraai kaartmateriaal heen. Zijn slotsom: de PvdA kan instemmen met het plan.

In de woorden van Michel Berends: ‘We hebben de stukken getoetst en komen tot de conclusie dat dit provinciaal inpassingsplan zorgvuldig tot stand is gekomen. Het ontwerp is belicht vanuit meerdere invalshoeken. Een keur aan onderzoeksrapporten van BügelHajema en Witteveen/Bos passeert de revue in de bijlagen van het plan en daarmee tal van onderwerpen: archeologie, cultuurhistorie, geluid (gemeten op de gevels van de woningen langs de weg), luchtkwaliteit, bodem, en water.’ Ook de natuur komt aan bod: Voor de soortenrijkdom in het Fochtelooerveen en Witterveld wordt geconcludeerd dat er verbindingszones zijn en de soorten kunnen dus uitwijken – denk daarbij aan vleermuis, otter en kraanvogel.’

De fietsverkeersveiligheid is wat de PvdA betreft in goed overleg met de omgeving en desbetreffende gemeenten opgesteld. ‘Het plan voorziet in middengeleiders en de sociale en beleefde veiligheid wordt terecht belangrijk gevonden door de provincie en de bureaus die aan het plan hebben gewerkt. BügelHajema concludeert ook in haar rapport dat er geen significante aantasting is van Drentse kernkwaliteiten zoals gaafheid van het landschap en duisternis. Ook qua participatie is een zorgvuldige weg bewandeld en dit heeft tot een aantal aanpassingen geleid. Zo krijgt de verlichting van het fietspad vorm als een pilot voor innovatieve duurzame verlichting. Met andere woorden: een goed proces leidt tot een beter en rijker resultaat.

Kijkend naar het ontwerp voor de Norgervaart dan blijft deze als lijnelement in de cultuurhistorische hoofdstructuur van het gebied bestaan, aldus Berends. ‘Het bevaarbaar maken wordt voor de toekomst niet uitgesloten. De reconstructie maakt dat de Norgervaart 2,2m wordt versmald, waarmee de breedte 12,5m wordt en dat is absoluut geen sloot volgens ons! De huidige gemiddelde snelheid van het verkeer is gemeten op 77 km/u. Op de oversteekplaatsen wordt een verlaging van de snelheid voorzien door de middengeleiders: die redenering kunnen we volgen. De verbreding van de weg is een bescheiden 30cm, dat valt dus reuze mee. En het geluidsniveau neemt door stil wegdek zelfs af met 1,1 dB in 2030.’

Na een discussie in de Statencommissie Omgevingsbeleid gaf gedeputeerde Cees Bijl aan te willen onderzoeken of de maximumsnelheid op dit deel van de N373 verlaagd kan worden van 80 naar 60 km per uur. Hij volgt daarmee de wens van de aanwonenden.

Lees het artikel van RTV Drenthe.

 

[beeld: Provincie Drenthe]