In ons aller belang: de kwaliteit van het grondwater

8 december 2020

In het Drents Parlement werd onlangs gesproken over het provinciale Uitvoeringsprogramma Grondwaterbescherming Drenthe 2020-2025. Een belangrijk document omdat de kwaliteit van het grondwater ons allemaal raakt, nu en in de toekomst. Statenlid Rudolf Bosch gaf aan hoe de PvdA-fractie hier tegenaan kijkt.

Rudolf Bosch begon zijn bijdrage met de constatering dat de PvdA-fractie de zorgen deelt over de ontwikkelingen die de kwaliteit bedreigen van het grond- en oppervlaktewater. ‘Dit staat aan de bron van onze vitale drinkwatervoorziening. De toenemende belasting van belangrijke drinkwatergebieden door verontreiniging met stoffen uit de landbouw en de industrie maakt krachtdadig optreden noodzakelijk om de beschreven risico’s aan te pakken.’

De PvdA ziet dat de provincie en andere betrokken partijen zich hier goed voor inspannen. Denk daarbij aan gemeenten, de waterschappen en de drinkwaterbedrijven en de landbouwsector. ‘Deze partijen hebben de handen ineen geslagen om de vermelde restopgaven voor het behalen van de doelstellingen in de Kaderrichtlijn Water in 2027 op te pakken. Die samenwerking ziet de PvdA, in het uitvoeringsprogramma én de intentieverklaring, duidelijk en concreet vorm krijgen.’

Er zit veel ‘urgentie’ op dit onderwerp, zo concludeerde Rudolf Bosch: ‘Met dit uitvoeringsprogramma ligt er wat de PvdA betreft een zeer gedetailleerd en concreet plan, dat ook nog eens breed wordt gedragen door alle verantwoordelijke partijen, en waarin naar onze optiek de provincie zich binnen de grenzen van haar taken maximaal inspant om resultaten te boeken en de Drentse drinkwaterkwaliteit nog verder te verbeteren.’

[Afbeelding van PublicDomainPictures via Pixabay]