Incidenten in bussen: zet in op preventie

18 juni 2021

Het is een onderwerp dat de laatste dagen veel aandacht kreeg: de agressie tegen buschauffeurs. De PvdA-fractie vindt de ontwikkeling zeer zorgelijk. De eerste maatregelen zijn genomen. Ons Statencommissielid Michel Berends pleit voor preventie: zorg ervoor dat de problemen van te voren zoveel mogelijk worden voorkomen.

Op de reguliere buslijn tussen Emmen en Ter Apel vinden de laatste tijd incidenten plaats. Maandag 14 juni ging het drie keer mis. De provincies Drenthe en Groningen kwamen direct in actie en maakten het mogelijk dat de pendelbus tussen de COA-locatie in Ter Apel en het station in Emmen per direct wordt uitgebreid. Beide provincies staan garant voor de kosten. Michel Berends is verheugd maar er moet meer gebeuren: ‘Op korte termijn is dat een grote verbetering, maar nog niet structureel.’

Volgens de PvdA is de problematiek is ernstig genoeg: ‘We hebben ons laten informeren over de laatste ontwikkelingen en die bieden hoop. PvdA vindt met het provinciebestuur dat agressie en overlastgevend gedrag tegen buschauffeurs – vrouw en man – in het openbaar vervoer volstrekt ontoelaatbaar is. Een recente enquête onder FNV-leden in het streekvervoer geeft hierin ook voldoende inzicht. Wat ons betreft gaat het om een doeltreffende dus een effectieve inzet.’

Berends doet een voorstel voor die inzet: ‘Er doet zich een concreet probleem voor en laat de betrokken partijen – QBuzz, gemeenten, provincie, COA – nou gewoon elkaar opzoeken. Inmiddels doen ze dat gelukkig ook, is ons gebleken. Qbuzz neemt verantwoordelijkheid en heeft zelfs aparte busjes ingezet. Buskaartjes verstrekken bij het asielzoekerscentrum is wellicht ook een optie of controle op het perron, dan zijn we gelijk af van het probleem van het niet accepteren van contant geld in de bus.’

De PvdA zet daarmee liever in op preventieve in plaats van alleen repressieve maatregelen, aldus Berends. ‘Bovendien gaat het om een relatief kleine groep onrustveroorzakers, het zijn ook steeds dezelfde individuen.’ Naast de provincie moeten ook de gemeenten in actie komen: ‘Ons is gebleken dat we eigenlijk praten over het hele traject Ter Apel – Zwolle en dus niet alleen de buslijnen 72/73 tussen Ter Apel en Emmen. Dat betreft zeven gemeenten die bezig zijn met een subsidieregeling via het Rijk. Uiteraard is veiligheid in eerste instantie een verantwoordelijkheid voor de werkgever maar ook de overheden hebben hierin een taak.’

Lees hier de artikelen van DvhN en RTV Drenthe.