Ingelaste Statenvergadering over het advies van de door BBB aangestelde verkenner voor nieuw te vormen provinciebestuur

13 april 2023

Op 12 april is tijdens een ingelaste vergadering van Provinciale Staten gesproken over het advies van de door de BBB aangestelde verkenner voor een nieuw te vormen provinciebestuur. Vier partijen komen uit de verkennende gesprekken bovendrijven als mogelijke coalitiepartners: BBB, PvdA, VVD en CDA.

Het hele debat inclusief de tekst van het rapport van de verkenner is te vinden op https://www.drentsparlement.nl/Vergaderingen/Provinciale-Staten-PS/2023/12-april/13:00/RAPPORTAGE-VERKENNING.

Namens onze fractie voerde Yvonne het woord, hieronder lees je haar bijdrage aan het debat.

Voorzitter, daar staan we dan. We hebben een prille verkering, maar we weten nog niet met precies met wie. Best spannend dus. Maar wij voelen als tweede partij van Drenthe de verantwoordelijkheid om verder te verkennen of deze prille liefde een stevige basis kan worden voor een meer duurzame relatie. Een relatie waarin wij met een sterk team samen gaan voor het beste plan voor Drenthe.

Wij gaan er met vertrouwen in, anders moet je er ook niet aan beginnen. Tegelijkertijd weten wij ook dat er nog de nodige bruggen te slaan zijn. Dit zal ons inzet zijn: bestaanszekerheid voor iedereen, perspectief voor de boeren, een snelle transitie naar duurzame energie en herstel van de natuur. Om over vier jaar te kunnen zeggen, Drenthe is er echt op vooruit gegaan. Er zijn flinke stappen gezet in de grote opgaven die voorliggen.

En let wel: er ligt een belangrijke opdracht voor de nieuwe coalitie en de nieuwe staten. Die hebben allemaal indringend gehoord van de kiezer. We moeten weer een overheid zijn die de problemen van mensen oplost. Een overheid die er voor hen is. Dat is waar wij voor willen gaan!

Wij danken de verkenner voor haar betrokkenheid en advies. Wij herkennen ons ook daarin. Er wordt een coalitie voorgesteld die herkenbaar is voor vele kiezers, die recht doet aan de verkiezingsuitslag en met 28 zetels alle potentie heeft van een stabiele coalitie met een goede mix van continuïteit en vernieuwing.

Goede verbindingen met de hele staten. Dat zien wij als een aparte opdracht voor de coalitie. Wij zijn in ieder geval blij dat de PvdA kan rekenen op brede steun in de staten voor deelname aan de coalitie.

De verkenner besteedt veel aandacht aan de noodzaak voor bestuurlijke vernieuwing. Iets dat de PvdA al jaren bepleit en nu dus ook Statenbreed wordt herkend. Wij zetten er op in dat deze nieuwe bestuursstijl ook in de formatie zichtbaar wordt door de belangrijkste stakeholders hierbij te betrekken.

Wat betreft de formatie. Wij vinden het belangrijk dat de beoogde formateur(s) ruim beschikbaar is. Ook kennis van de regio en bestuurlijke verhoudingen zijn belangrijk om de formatie in goede banen te kunnen leiden. Wij hebben daarom voorkeur voor Drentse formateurs. Wij zijn benieuwd hoe andere fracties daar naar kijken.

Wij zien uit naar de volgende fase. Aan de bak. Uit liefde voor Drenthe!