Natuurvisie 2040 en concept-uitvoeringsplan flora en fauna (upff)

1 maart 2022

Afgelopen woensdag 16 februari, maakte de Commissie Omgevingsbeleid zich op voor het bespreken van de Natuurvisie 2040 en het concept-uitvoeringsplan flora en fauna (upff). Michel Berends voerde namens de PvdA het woord. Berends grijpt in zijn betoog terug op een eerdere behandeling van het natuurbeleid. De PvdA stelde in september 2021 dat zij van mening is dat er moet worden gezorgd voor een goede balans tussen “beleven, benutten en beschermen”. Hierbij moet de robuuste natuur leidend zijn. “Zonder een gezonde natuur valt er immers weinig te beleven”, vertelt Berends.

Over het algemeen positief.

De visie zoals deze er nu ligt spoort met het coalitieakkoord ‘Drenthe, mooi voor elkaar.’ De visie spoort ook met ons eigen verkiezingsprogramma ‘Zeker in Drenthe’ met stellingnames als: versterken en verbeteren biodiversiteit, groot wild zo mogelijk op eigen pootjes is welkom, schade door de wolf zien te voorkomen en sturen op een ecologisch beheermodel.

Kritische noten.

Op hoofdlijnen is de PvdA dus best positief. “Echter, er zijn nog een paar specifieke punten waar nog winst is te boeken”, stelt Berends. Zo is de visie die er nu ligt van een hoog abstractieniveau. Een visie moet wat betreft het PvdA onderscheidend zijn en richting geven. Wij zien landbouw, natuur en landschap ook als complementair aan elkaar met allerlei verwevenheid in functies. De landbouw beslaat met 60%, het grootste deel van de provincie en dan kunnen landbouw en natuur maar beter goed met elkaar samenwerken. Gelukkig zit samenwerken in onze Drentse genen en gebeurt dit ook in de praktijk. Een goed voorbeeld van deze samenwerking is bijvoorbeeld het Ermberaad, waarin boer en natuurbeschermer samenwerken aan het behoud van de weidevogelstand.

Sterke punten.

Sterke punten staan er genoeg in de Natuurvisie 2040. Zo wordt recreatief medegebruik “gezôneerd”. Dit betekent in de praktijk dat bijvoorbeeld mountainbikers, ruitersporters, motorcrossers en loslopende honden in bepaalde gebieden welkom blijven. Zodat er op andere plekken rustige gedeelten in natuurgebieden ontstaan. Grootwild zoals dam- en edelhert is welkom in onze provincie, mits ze op eigen kracht Drenthe weet te vinden. Voor soorten die schade veroorzaken geldt een handhavingsbeleid op basis van provinciale- of landelijke protocollen. Aangezien ganzen de meeste schade veroorzaken in Drenthe komt hiervoor een apart “ganzenakkoord”. Met de pakkende naam “GAK”. De wolf is, wat de PvdA betreft, welkom in Drenthe.

Open voor dialoog.

Tenslotte meldt Berends nog dat er 25 zienswijzen zijn ingediend, door 83 verschillende belangenorganisaties. Dit betekent in de praktijk dat het onderwerp leeft onder de Drenten en dat is goed. Helaas zijn niet alle indieners van de zienswijzen het met elkaar eens. De PvdA-fractie begrijpt en respecteert dit en blijft openstaan voor de dialoog. Het definitieve standpunt zal de PvdA in de volgende vergadering van Provinciale Staten kenbaar maken, maar het mag duidelijk zijn dat we er met een zeer positieve grondhouding tegenaan kijken.