Provinciaal Inpassingsplan “Zonneroute” langs de A37

13 april 2022

In de Commissie Omgevingsbeleid (OGB) werd 23 maart gediscussieerd over het Provinciaal Inpassingsplan Zonneroute A37 (PIP). De Zonneroute is een initiatief van het Rijk om zonnepanelen te plaatsen langs de snelweg A37. Fenneke Mensen-Maat, voerde voor de PvdA het woord.

Luisteren naar omwonenden.

“De PvdA is groot voorstander van het opwekken van duurzame energie op plaatsen die verder geen economische waarde hebben. Denk daarbij bijvoorbeeld aan daken en randen langs de snelwegen. Wel is het daarbij van belang dat de weggebruiker en de omwonenden geen last hebben van de zonnepanelen. Daarnaast hecht de PvdA grote waarde aan de mening en inspraak van omwonenden. De PvdA-fractie is dan ook blij dat langs de snelweg A37 bij Erica, de zonnewand uit het plan is verdwenen. En dat er aanpassingen aan het plan zijn gedaan naar aanleiding van de ingediende zienswijzen. Daarmee geeft de provincie gehoor aan de mening van de omwonenden van dat gebied”, bracht Fenneke in.

Vragen over Zonneroute bij Hoogeveen

Voorafgaand aan de vergadering sprak Wijnhout Punt van de werkgroep geluidsoverlast A28 /A37 in. De werkgroep vraagt aandacht voor de geluidsoverlast waar de snelwegen A37 en A28 rond Hoogeveen bij elkaar komen. De werkgroep maakt zich hard om de zonnewand door te trekken tot aan het Knooppunt Hoogeveen. In de PIP stopt de zonnewand bij de Alteveerstraat. Als hij doorgetrokken kan worden, levert dat naast de extra duurzame energie-opwekking ook nog geluidsreductie van 6dB. Een win-win situatie volgens Punt. Naar aanleiding van vragen over deze situatie van Fenneke, heeft gedeputeerde Henk Brink toegezegd te gaan overleggen met gemeente en Rijkswaterstaat. Om zo te kijken of er ook een zonnewand te plaatsen is op bovengenoemd tracé. De lokale PvdA-fractie is tegelijkertijd in de gemeenteraad Hoogeveen actief met hetzelfde onderwerp bezig. Een mooie vorm van samenwerking tussen partijgenoten op verschillende fronten.

Op 13 april is de PIP Zonneroute A37 aangenomen door Provinciale Staten.

Voor verdere vragen over dit onderwerp kunt u contact opnemen via email met Fenneke Mensen-Maat.