Provincie komt met ontwikkelfonds energiecoöperaties

8 april 2021

De provincie Drenthe introduceert een ‘ontwikkelfonds’ voor energiecoöperaties. Met het geld uit deze pot moet het voor initiatiefnemers makkelijker worden een samenwerkingsverband op te richten en zelf energie te gaan opwekken. Ons Statenlid Peter Zwiers las het voorstel en gaf zijn mening namens de Statenfractie – deze week tijdens de vergadering van de Commissie Omgevingsbeleid (OGB).

‘U zou van de PvdA-fractie mogen verwachten dat we ontzettend enthousiast zouden zijn over dit voorstel. Immers, wij pleiten al lange tijd voor het ondersteunen van energiecoöperaties. Maar wij zijn niet ‘ontzettend enthousiast’.’ De PvdA staat achter dit voorstel, maar ziet er ook een groot struikelblok in, aldus Peter Zwiers. Te weten: de minimum investering van € 500.000 in het betreffende energieproject. ‘Dat is zo’n fors bedrag dat de mooie kleinschalige initiatieven in onze provincie – die wij met elkaar allemaal zo belangrijk vinden – niets hebben aan deze regeling.’

Met deze regeling voor een ontwikkelfonds helpt de provincie vooral de commerciële projectontwikkelaars in hun zoektocht naar 50% participatie uit de bevolking. En uiteraard is dat ook goed, maar de PvdA wil graag een stap verder gaan – zo maakte Peter Zwiers duidelijk. ‘De PvdA wil graag die zelfstandige coöperaties ondersteunen die in hun eigen wijk of dorp actief zijn, waarbij er 100% lokaal eigendom is.’ Graag wilde de PvdA daarom van gedeputeerde Tjisse Stelpstra  horen of er mogelijkheden zijn om deze drempel van de minimum investering weg te halen? ‘Zijn we gebonden aan landelijke spelregels? En zo ja, is het college dan bereid een extra regeling op te stellen voor kleinschalige initiatieven?’

Uit de beantwoording door het College van Gedeputeerde Staten bleek dat de opzet van het fonds landelijk is geregeld. De zorg voor de kleinere initiatieven werd gedeeld door bijna de gehele commissie Omgevingsbeleid. Gedeputeerde Tjisse Stelpstra heeft aangegeven dat er clustering mogelijk is, er zo creatief mogelijk mee wordt omgegaan en de provicie ook regelingen heeft voor kleinere initiatieven. De PvdA heeft gevraagd naar overzicht en uitleg op dit vlak; daar gaat de gedeputeerde mee aan de slag.