PvdA Drenthe: antwoorden Wiebes volstrekt onvoldoende, petitie gestart

18 februari 2019

De Tweede Kamer-fractie van de PvdA heeft minister Wiebes (EZK) gevraagd om maatschappelijke organisaties die willen verduurzamen voorrang te geven bij toegang tot het elektriciteitsnet. De minister voelt daar niets voor, een standpunt dat PvdA Drenthe onaanvaardbaar vindt. De Drentse Statenfractie is daarom een petitie gestart.

PvdA-Statenlid Peter Zwiers, die de kwestie eind 2018 aankaartte: ‘Op steeds meer plekken raakt het elektriciteitsnet vol. Met name in plattelandsgebieden is er geen of nauwelijks capaciteit beschikbaar. Hierdoor kunnen onder andere sportverenigingen en dorpshuizen geen zonnepanelen op hun accommodatie leggen en daardoor niet verduurzamen en werken aan lagere energielasten. Op dit moment worden aanvragen voor grootverbruikers om te worden aangesloten op het elektriciteitsnet op volgorde van binnenkomst behandeld. Wij willen dat maatschappelijk rendement voorrang krijgt, zodat zij de garantie krijgen om altijd aangesloten te kunnen worden.’

PvdA-Drenthe en de Tweede Kamerfractie van de PvdA hebben er bij minister Wiebes op aangedrongen om deze voorrang te regelen. Hij wil hier echter nog niets van weten. Zwiers: ‘Wij vinden dat dit geregeld moet worden. Maatschappelijk rendement moet voorrang krijgen boven commercieel rendement. We zijn daarom een petitie gestart die binnenkort in Den Haag aan de minister zal worden aangeboden.’ De petitie wordt inmiddels volop ondertekend; zondag 17 februari waren binnen enkele uren al honderden handtekeningen binnen.

De link naar de petitie: www.tinyurl.com/voorrang.

En een artikel over dit onderwerp op RTV Drenthe.

En op DvhN.

Peter Zwiers (Statenlid PvdA Drenthe)
Siert van der Laan (Voetbalvereniging VV Nieuw Buinen)
Paul van Dijk (Drenthe Sport Duurzaam)