PvdA Drenthe: energiesubsidies versterken de energiearmoede

30 april 2021

Op 27 april j.l. kreeg de PvdA-fractie nogmaals de bevestiging dat de energietransitie teveel bijdraagt aan het rijker worden van de rijken en het armer worden van de armen. Het Dagblad van het Noorden publiceerde het artikel onder kop ‘Tot 50 procent van de overwinst van subsidies voor windmolens verdwijnt in portemonnee ondernemers’. Wat blijkt? Een promotieonderzoek bij de Rijksuniversiteit Groningen toont aan dat miljarden subsidies voor grootschalige energieprojecten in de zakken van een kleine groep investeerders belanden. En dit terwijl de samenleving zucht onder hoge energielasten. Al eerder bleek uit onderzoek van Ecorys dat er 655.000 huishoudens moeite hebben hun energierekening te betalen. In 2030 kan dat stijgen tot 1.500.000 huishoudens.

De PvdA-Statenfractie in Drenthe maakt zich grote zorgen over deze ontwikkeling en heeft dit punt al eerder op de provinciale politieke agenda gezet. PvdA-Statenlid Peter Zwiers legt uit: ‘Voor de PvdA is het niet acceptabel dat subsidies voor de energietransitie bijdragen aan een grotere kloof tussen arm en rijk. De energietransitie is juist een kans om die kloof kleiner te maken. Al eerder zijn er toezeggingen gedaan om te komen tot een actieplan. De PvdA is er niet gerust op en vraagt het provinciebestuur van Drenthe om verdergaande stappen.’ De PvdA wil van het College van Gedeputeerde Staten weten of zij het beeld herkent dat uit het onderzoek (dat de verstrekking van Rijkssubsidies betreft) naar voren komt. Ziet het College dezelfde problematiek bij de regelingen vanuit de provincie Drenthe? En is zij bereid een ‘energiearmoedetoets’ toe te voegen aan de provinciale regelingen? Bij een dergelijke toets wordt gekeken welk effect een subsidie heeft op de inkomenskloof tussen arm en rijk. De PvdA pleit voor een ‘stoplichtsysteem’, waarbij rood betekent dat een regeling de inkomenskloof vergroot, bij oranje de inkomenskloof gelijk blijft en bij groen de inkomenskloof verkleint.

Lees het artikel in Dagblad van het Noorden en op de website van RTV Drenthe.