PvdA Drenthe ziet kansen voor CO2- en stikstofvrij aanbesteden

6 januari 2020

Om klimaat en luchtkwaliteit te bevorderen is de vermindering van de CO2- en stikstofuitstoot heel belangrijk. Innovaties spelen hierbij een belangrijke rol: zij zorgen ervoor dat emissie-vrije toepassingen mogelijk worden. De provincie Drenthe kan stimuleren dat deze innovaties sneller op de markt komen door de inzet van haar aanbestedingsbeleid. De Statenfractie van PvdA Drenthe vraagt het College van Gedeputeerde Staten om deze kansen nader te onderzoeken.

Inmiddels wordt door bedrijfsleven, kabinet en de EU een kleine 90 miljoen euro aan subsidies verstrekt om innovaties die goed zijn voor klimaat en luchtkwaliteit te stimuleren. Ondernemers die willen innoveren, komen in aanmerking. Hiermee komen innovaties die nog niet op de markt zijn sneller beschikbaar.

Volgens de PvdA Drenthe kan ook de provincie Drenthe in dit kader een bijdrage leveren, door een aanpassing van haar aanbestedingsbeleid, zo geeft ons Statenlid Jos Schomaker aan: ‘De provincie Drenthe stimuleert daarbij in haar rol als marktpartij dat (tussen)leveranciers en afnemers bereid zijn te investeren in machines en productieprocessen die de uitstoot van schadelijke emissies terugbrengen. Een goed voorbeeld is een recente opdracht die door de gemeente Groningen aan een Drents bedrijf is gegund. De offerte was niet de financieel aantrekkelijkste optie maar het bedrijf beloofde wel dat haar uitvoering emissie-vrij was. Dit betekende dat het bedrijf behoorlijk moest investeren in elektrificatie van allerhande machines.’

De PvdA-Statenfractie van Drenthe vraagt het College van Gedeputeerde Staten of zij mogelijkheden ziet om een rol te spelen bij aanbestedingen. Dit op een zodanige manier dat emissievrij leveren een belangrijke overweging wordt in het keuzeproces van bedrijven waar de provincie diensten en goederen van afneemt.

[Afbeelding van Ralf Vetterle via Pixabay]