PvdA fractie stelt ethiek centraal in de discussie over bollenteelt.

12 januari 2024

In de vergadering van de Statencommissie van woensdag 10 januari ging het opnieuw over de bollenteelt in Drenthe. Onze fractie, bij monde van Rudolf Bosch, had dit punt geagendeerd.

Wat was de aanleiding hiervoor?

Onze CdK heeft in 2022 en 2023 jaar meerdere gesprekken gevoerd met omwonenden, telers en alle andere betrokkenen bij de lelieteelt. Partijen waren tegenover elkaar komen te staan en ze wilde de patstelling tussen voor- en tegenstanders van de bollenteelt in Drenthe doorbreken. Hiervan heeft ze vervolgens verslag gedaan aan het Ministerie.
Het College heeft gereageerd op de voorstellen die de CdK heeft gedaan, maar niet allemaal overgenomen en meerdere partijen willen weten waarom niet. Onze fractie is in ieder geval tevreden dat het College aangeeft opheldering te willen over de werkwijze van het CTGB (College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden), maar er blijven toch een aantal kwesties ‘boven de markt’ hangen.

Bollenteelt in Drenthe doet veel stof opwaaien. De recente rechterlijke uitspraken over het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen in Boterveen en de vraagtekens die door een groeiend aantal wetenschappers worden gezet bij de werkwijze van het CTGB, o.a. het programma Zembla besteedde hier uitgebreid aandacht aan, hebben deze discussie opnieuw aangewakkerd. Er worden steeds duidelijker verbanden door neurologen gelegd tussen zenuwaandoeningen zoals Parkinson en het gestapelde gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Er zijn middelen die op basis van de gehanteerde grenswaarden per product toegelaten zijn, maar een combinatie van middelen kan wel degelijk grenswaarden overschrijden.

Rudolf opperde dat de provincie de regierol op zich neemt en moet bepalen waar wel en geen bollen- en lelieteelt mag zijn. Dat zou dan geregeld moeten worden in omgevingsvisie en omgevingsverordening. Dat is het instrument voor de provincie waarmee ze invloed kan hebben op de locatie van deze landbouwgronden.
De PvdA is van mening dat ‘de gezondheid van de omwonenden altijd voorop staat’, maar er moet ook een ‘duurzaam perspectief zijn’ voor de bollen- en lelietelers; gezondheid en veiligheid gaan boven het economisch belang.

Onze visie is helder: de verantwoordelijkheid voor een gezonde fysieke leefomgeving voor alle inwoners kunnen we niet overlaten aan de markt.
De discussie in de Commissievergadering ging voornamelijk over waar de grens ligt tussen het laten prevaleren van economische belangen van een economische sector en het beschermen van de eigen inwoners tegen mogelijke gezondheidsrisico’s.

Terugkijken kan via de website van het Drents Parlement: https://www.drentsparlement.nl/Vergaderingen/Statencommissie/2024/10-januari/09:30