PvdA over de nieuwe Natuurvisie van de provincie: het evenwicht wordt goed gezocht

10 september 2021

De provincie Drenthe heeft haar Natuurvisie geactualiseerd. Het is een onderwerp dat in onze provincie de laatste tijd veel aandacht heeft gehad, bijvoorbeeld rond de komst van het edelhert. Ons Statenlid Rudolf Bosch las het stuk en gaf de visie van de PvdA weer, tijdens de vergadering van de Statencommissie Omgevingsbeleid. Conclusie: de visie kan ter inzage worden gelegd voor de inwoners van Drenthe. Juist de samenhang van natuur met andere onderwerpen wordt in deze Natuurvisie goed gezocht.

‘Met deze geactualiseerde Natuurvisie is de Drenthe op zoek naar balans’, zo opende Rudolf Bosch zijn bijdrage in het Drents Parlement op 8 september (waar gelukkig weer ‘fysiek’ mag worden vergaderd). ‘Een gezonde balans tussen een robuuste natuur, een grotere biodiversiteit binnen én buiten onze Natura2000-gebieden en naar ruimte voor natuur enerzijds, maar ook ruimte voor het benutten van de natuur. Niet alleen voor recreatie, maar ook door natuurbeheer te verbinden aan het agrarisch ruimtegebruik en de natuur te benutten en in te richten voor het aanpakken van maatschappelijke opgaven, zoals klimaatadaptatie of het vastleggen van CO2 in bossen of hoogveengebieden.’ De PvdA vindt daarbij wel belangrijk dat bij ‘benutten’ het belang van de natuur leidend moet zijn. ‘Bij festivals geldt bijvoorbeeld wat ons betreft het ‘nee, tenzij…’-principe: geen activiteiten die de natuur onevenredig veel schade toebrengen.’

De PvdA vindt dat het provinciale bestuur de visie op natuur goed heeft afgestemd op andere maatschappelijke opgaven, zoals bijvoorbeeld klimaatadaptatie en waterbeheer. ‘De visie mag daarom aan de Drentse samenleving worden voorgelegd. We zijn erg benieuwd naar de reacties vanuit betrokken organisaties en Drentse burgers.’ Het gaat erom de kloof tussen natuur en ruimtegebruik door de mens te verkleinen en de Natuurvisie draagt daar zeker aan bij: ‘Alleen samen kunnen we die uitdaging aan. Niet alleen in de natuurgebieden, maar juist ook daarbuiten. We kijken bijvoorbeeld naar de agrarische sector: zij heeft een belangrijke raak in het verbeteren van de biodiversiteit buiten de natuurgebieden door een inzet op natuurinclusieve landbouw.’

De PvdA is bijzonder tevreden over de aandacht voor de natuur ‘buiten de natuur’, zo gaf Rudolf tevens aan: ‘Al meermaals hebben we het belang van overgangsgebieden tussen natuur- en landbouwgebieden, van kleine landschapselementen zoals bosjes, houtwallen, heide of vennetjes als ecologische stapstenen tussen natuurgebieden aangestipt. Groene dorps- en stadsranden verdienen wat ons betreft extra aandacht en bescherming, zeker wanneer nieuwe woningen ruimtelijk ingepast moeten worden. Dat mag niet ten koste gaan van onze kernkwaliteiten waar de natuur er zeker een van is – zo niet de belangrijkste.’

De grootste wijziging in het provinciale natuurbeleid betreft de toelating van groot wild in Drenthe. De PvdA is blij met het feit dat het edelhert en het damhert met deze geactualiseerde natuurvisie in principe welkom zijn in Drenthe. ‘Bij de wilde zwijnen is het verstandig om nader onderzoek naar de effecten van het loslaten van de nulstand af te wachten. We hebben wel vragen bij de praktische uitvoerbaarheid om tamme damherten van spontaan binnenwandelende soortgenoten te onderscheiden. Gaat dat niet teveel gestudeer op gaat opleveren? In dat verband vindt de PvdA het belangrijk om ten aanzien van het natuurbeheer goed met de buurprovincies af te stemmen: ‘Herten en ganzen kunnen het net over de grens prima naar hun zin hebben en het lijkt ons weinig diervriendelijk om ze eenmaal in Drenthe hun pret te bederven.’