PvdA wil drugslab of wietkwekerij in schuren lastiger maken.

2 februari 2023

Een nieuw huurcontractcontract moet een drugslab of een wietkwekerij in boerenschuren of andere grote panden lastiger maken. Statenlid Jos Schomaker heeft zich hier hard voor gemaakt.

Panden op bedrijventerreinen of het buitengebied zijn nogal eens anders in gebruik dan bedoeld of het bestemmingsplan toelaat. Verhuurders weten vaak niet wat er zich in hun panden afspeelt. Vaak vinden er drugsgerelateerde activiteiten plaats, met alle gevolgen van dien. Denk aan gevaren als brand, voor huurder, verhuurder of buurpanden. Nieuwe gestandaardiseerde huurovereenkomsten helpen verhuurders om malafide huurders te weren. In Noord Brabant is een proef gestart met een convenant. In die contracten komt dan te staan dat de verhuurder het recht krijgt om vier keer per jaar een kijkje te komen nemen en foto’s te maken.

Ook in onze provincie worden drugslab’s en hennepkwekerijen ontdekt. Statenlid Jos Schomaker heeft naar aanleiding van het Brabantse model vragen gesteld aan GS. In antwoord op deze vragen stelt GS dat het RIEC ( Regionaal Informatie en Expertise Centrum)-Noord op de hoogte is van de Brabantse proef en voorlichting geeft om panden veilig te verhuren.

De provincie wijst gemeenten en belangenorganisaties nadrukkelijk op deze mogelijkheid. Er komt een folder voor individuele boeren en andere ondernemers over de vraag hoe zij zich kunnen wapenen tegen huurders met verkeerde plannen.
Jos Schomaker is tevreden met deze aanpak van de provincie. Hij drong er bij het provinciebestuur op aan om naar Brabants voorbeeld dergelijke maatregelen te nemen. Een leegstaande schuur midden in de wereld is ideaal voor activiteiten die het daglicht niet kunnen verdragen, zoals een wietkwekerij of een xtc-lab.

Volgens Jos Schomaker kunnen verhuurders medeverantwoordelijk worden gesteld als de politie zoiets oprolt. Door een huurcontract af te sluiten met het recht zo nu en dan een kijkje te nemen, kan een verhuurder zich dus indekken tegen de verdenking dat hij met criminelen zou samenwerken.

Door de stikstofproblematiek zullen boerderijen worden uitgekocht, bovendien stoppen veel boeren omdat ze geen opvolger hebben. Door dit soort ontwikkelingen neemt de leegstand op het platteland toe, daarom is het volgens de PvdA belangrijk dat er meer wordt gedaan aan preventie.