Rapport Register Verenigingsbestuurders baart PvdA Drenthe zorgen en roept op tot actie

10 april 2023

Deze week is een rapport verschenen over de toekomstbestendigheid van sportverenigingen. De RVVB (Register voor Verenigingsbestuurders) heeft hier onderzoek naar gedaan. De PvdA Drenthe heeft naar aanleiding van dit rapport schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten.

De partij maakt zich zorgen over verschillende uitkomsten van het rapport en vraagt het provinciebestuur onder meer om met de gemeenten en SportDrenthe hierover in overleg te gaan.

“De uitkomsten zijn in bepaalde situaties zorgelijk te noemen”, aldus statenlid Jan Puper, “Zo lezen wij over sportverenigingen die momenteel draaien op hun financiële reserves en dus in principe technisch failliet zijn als er niet tijdig wordt ingegrepen. Een ander aandachtspunt is dat verenigingen dreigen vast te lopen in ambtelijke aanvragen voor evenementen. Tenslotte wordt een groot tekort aan bestuurskracht geconstateerd.”

Vorig najaar is de RVVB door het hele land getrokken om de problemen in kaart te brengen.

Jan Puper, zelf oud-voetbalvoorzitter, heeft ook deelgenomen aan deze gesprekken: “Deze uitkomsten verbazen mij niet, ik herken ze ook. Onze Drentse sportverenigingen worstelen al jaren met het invullen van bestuursfuncties, naast deze uitdaging zijn er uitdagingen bijgekomen, hoe blijf je financieel gezond en hoe gaan we om met alle administratieve taken die erbij gekomen zijn”.

De PvdA vindt dat sportverenigingen niet alleen voor deze opgaven moeten staan. Ook gemeenten en de provincie hebben hierin een verantwoordelijkheid. Voor de PvdA fractie voldoende reden om een aantal vragen te stellen aan Gedeputeerde Staten.