Stand van zaken RUDD: het beeld blijft zorgelijk

28 mei 2021

De Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUDD) verzorgt voor de 12 Drentse gemeenten het milieutoezicht. Zo wordt onder meer gecontroleerd of bedrijven zich goed aan alle milieuregels houden. Het functioneren van de dienst is al enige jaren problematisch. Ook nu weer kwam het onderwerp in het Drents Parlement aan de orde, na vragen van de fractie van de ChristenUnie. Er ligt een plan van aanpak om met beter toezicht de RUDD er bovenop te helpen maar is dat voldoende? Namens de PvdA reageerde Michel Berends in de  Statencommissie FCBE.

Om met de deur in huis te vallen: de situatie bij de RUDD lijkt zorgelijk, maar is vooralsnog beheersbaar. Berends: ‘Er is wel degelijk sprake van een onacceptabele toestand omdat het toezicht gewoon sluitend moet zijn. De RUDD constateert dat zelf overigens ook in een recent plan van aanpak: “Op de meest risicovolle bedrijven binnen het werkbestand is geen voortvarend plan van aanpak opgestart vanaf de start van de organisatie. Dat is betreurenswaardig”.  Ook wordt er gezegd dat “de financiële middelen ontoereikend zijn, de risico’s eerder en nadrukkelijker hadden moeten worden gesignaleerd en gerapporteerd aan het bestuur van de RUD en het bevoegd gezag van de provincie. Alleen dan kan bestuurlijke verantwoordelijkheid worden genomen”. Deze citaten zeggen volgens de PvdA genoeg: er moet krachtig worden ingegrepen om ervoor dat te zorgen dat mogelijke milieurisico’s niet manifest worden.

In het plan van aanpak voor de RUDD zijn de grootste risico’s in beeld gebracht. Een quickscan is uitgevoerd en een prioritering van de meest risicovolle bedrijven in milieu-opzicht wordt aangebracht, denk aan industriële en afvalbedrijven. Bij 21 Drentse bedrijven speelt een latent milieurisico en bij 6 bedrijven is geen overzichtelijke vergunningssituatie. Om deze situatie te doorbreken worden concrete acties benoemd: De RUDD neemt extra mensen aan, de komende drie jaar wordt het toezicht op peil gebracht. Daarbij wordt vooral ingezet op het controleren van de inhoudelijke kwaliteit van bedrijven. De PvdA vindt dat een goede insteek, we willen staan voor degelijkheid, betrouwbaarheid en meten wat gemeten moet worden.

Andere aandachtspunten zijn volgens Michel Berends het langdurig ziekteverzuim bij de RUDD (8,9%). Ook is zorgelijk dat er voor 2022 nog geen begroting is opgesteld. Tot slot de financiële situatie: ‘Gemeenten moeten voldoende middelen beschikbaar stellen, het is niet voor niets een gemeenschappelijke regeling deze dienst. Het exploitatietekort moet naar rato worden aangevuld. Daarbij heeft de RUDD een weerstandsvermogen van 140.449 in 2020. De financiële risico’s bedragen echter 492.100 euro. Het weerstandsvermogen is daarmee dus volstrekt onvoldoende.’

Het evaluatierapport dat onlangs is verschenen over de doeltreffendheid en doelmatigheid van de RUDD wil de PvdA graag zien en dat is ook toegezegd.