Statenvergadering 12 juli: installatie nieuwe College in Drenthe.

12 juli 2023

Woensdagmiddag 12 juli…… een bomvolle Statenzaal met familieleden die getuige wilden zijn van de toelichting van de formateurs op het formatieproces en de installatie van de gedeputeerden. Roelie Goettsch (voormalig PvdA statenlid) en Johan Baltes (voormalig VVD statenlid) gaven een uitvoerige toelichting op het formatieproces.

Daarna mochten alle fracties hun inbreng geven op het voorliggende coalitieakkoord: “Samen bouwen we Drenthe!”
Namens de PvdA voerde fractievoorzitter Hendrikus Loof het woord. Zijn bijdrage kunt u onderaan deze pagina in zijn geheel lezen. Ook zijn onderaan de pagina een aantal foto’s van de middag geplaatst.

Aan het eind van de middag werd het nieuwe College geïnstalleerd. Voor de PvdA gaat Yvonne Turenhout deze taak vervullen. Haar portefeuilles zijn: Ruimtelijke Ordening, Wonen, Sociale Agenda en Dorpsvernieuwing & Regionale kernen. We wensen haar heel veel succes met deze mooie en boeiende portefeuille.
Daarnaast zijn geïnstalleerd: Jisse Otter (BBB), Egbert van Dijk (BBB), Willemien Meeuwissen (VVD) en Henk Jumelet (CDA).

Door de benoeming van Yvonne tot gedeputeerde komt er weer een plaats vrij voor Rudolf Bosch in de Staten; hij werd geïnstalleerd als Statenlid. En tenslotte is Nick Bruins voor de PvdA geïnstalleerd als Commissielid.

In een mooie reportage van RTV Drenthe (door Serge Vinkenvleugel) worden de gedeputeerden voorgesteld en kunt u meer over ze te weten komen: Hierbij de link om te bekijken: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/15715331/even-voorstellen-dit-is-het-nieuwe-team-dat-drenthe-gaat-besturen

Hieronder de bijdrage van fractievoorzitter Hendrikus Loof:

En dan ligt er na 3 maanden hard werken een coalitieakkoord en mogen we ons voorbereiden op een debat in PS. Hoe vlieg je dat dan aan zonder in algemeenheden, loftuitingen of ingewikkelde reflectie op het formatieproces te vervallen.

Ik heb ervoor gekozen om aan de hand van 6 thema’s duidelijk te maken waarom de PvdA met trots deel gaat nemen aan het nieuwe provinciebestuur. Zes thema’s aan de hand waarvan onze sociaaldemocratische uitgangspunten ten volle worden uitgelegd. En alle zes hebben ze een duidelijke plek gekregen in het coalitieakkoord.

Thema 1: Sterk & Sociaal. We blijven vol doorgaan met een sterke sociale agenda in Drenthe. Iedereen doet ertoe en iedereen telt mee. Aandacht voor laaggeletterdheid, armoede, inclusiviteit. We zijn zeer vereerd dit onderwerp in portefeuille te hebben.

Thema 2: Woningbouw. We gaan volop aan de slag met betaalbare woningbouw met een voor iedere gemeente acceptabel aantal sociale huurwoningen. Dat doen we in nauwe samenwerking met gemeenten en het Rijk. En ook dit onderwerp vliegen we aan vanuit onze portefeuille.

Thema 3: Sterke kernen! We willen een sterk platteland met florerende kernen die beschikken over passende en voldoende voorzieningen. We gaan met inwoners op zoek naar de eigen kracht van kernen en dorpen.

Thema 4: Duurzaamheid. Voor de huidige én onze toekomstige generaties is het noodzaak en urgent om door te gaan met verduurzaming, klimaatadaptatie en klimaatbestendigheid van onze mooie provincie. Betaalbaarheid voor een ieder is een leidend principe.

Thema 5: Ons landschap. Drenthe kent veel blikvangers maar twee vallen er in het bijzonder op: onze natuur en onze landbouw. Beide hebben veel zorg en aandacht nodig en we pakken de vraagstukken in samenhang, dus met elkaar en integraal op!

Thema 6: Mobiliteit. Om Drenthe en haar inwoners goed te kunnen laten functioneren is mobiliteit van levensbelang. Wie daar niet zelf in kan voorzien moet gebruik kunnen maken van een goed netwerk aan openbaar vervoer. Daar investeren we in, de komende jaren. Verder verschraling, geacht demissionair kabinet, accepteren we niet!

Deze zes thema’s geven onze inzet weer in de komende Statenperiode voor onze inwoners. Het zijn geen beloften, het zijn ambities. De enige belofte die we kunnen doen én waarmaken is dat we er onze stinkende best voor gaan doen.

En tenslotte nog dit: het coalitieakkoord heet “Samen Bouwen we Drenthe!” Ons verkiezingsprogramma bestond uit 9 hoofdstukken die allemaal begonnen met Samen Bouwen aan … vul maar in. Dat maakt ook dat we ons verbonden weten aan dit akkoord en het heel graag, samen met alle Statenfracties en alle inwoners van Drenthe, willen uitvoeren.