Vermilion weet van geen wijken! De PvdA ook niet!

11 november 2023

Eind september kwam het nieuws naar buiten dat de Canadese aardgasleverancier Vermilion van plan is om een nieuwe gaswinningslocatie in het Drents-Friese grensgebied te gaan exploiteren.
Er zijn meerdere mogelijke boorlocaties onderzocht en één bepaalde locatie ‘Locatie 7’ genaamd scoort het ‘minst slecht’. De locatie ligt aan een perceel langs de Middenweg tussen Vledder en Vledderveen.

Terwijl in Groningen de kraan, eindelijk, is dichtgedraaid, wordt er in Drenthe gewoon doorgeboord, zo lijkt het. Onze fractie heeft mij monde van Jan Puper hierover meteen vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten. Ook het Drents Parlement heeft namelijk al meerdere malen kenbaar gemaakt af te willen van deze activiteiten.

De bewuste locatie ligt ook nog eens in de nabijheid van een Natura2000-gebied en bij het werelderfgoed de Koloniën van Weldadigheid. Niet goed dus, wat ons betreft.
Het plan van Vermilion heet project VDW, waarbij VDW geen afkorting is maar een neutrale benaming zonder geografische aanduiding. Om het makkelijk te maken, zeg maar.

Voor project VDW is een Rijkscoördinatieregeling van toepassing en dat betekent dat de provincie of andere lagere overheden wel mogen adviseren maar de Rijksoverheid besluit. En uit de beantwoording van GS op onze vragen blijkt gelukkig wel degelijk dat het provinciebestuur adviseert dat het ‘nee, tenzij’ principe wel degelijk aan de orde is, zeker in dit kwetsbare gebied.
Het College verwacht ook dat de beoogde locatie te grote negatieve effecten heeft op het Natura2000-gebied. Tevens is vergunningverlening überhaupt een hele lastige vanwege de stikstofproblematiek die voorlopig nog niet opgelost lijkt te worden.

Klik op onderstaande link voor de vragen van onze woordvoerder Jan Puper en de antwoorden van GS.