Waterstoffabriek in Emmen: PvdA is voor

17 december 2020

Shell wil investeren in een waterstoffabriek in Emmen. En vraagt de provincie Drenthe om steun. De Statenfractie van de PvdA gaat daarin mee. Ons Statenlid Peter Zwiers verwoordde in de vergadering van het Drents Parlement op woensdag 16 december onze visie.

‘Allereerst willen we de gedeputeerde bedanken voor het snelle organiseren van de informatiebijeenkomst van vorige week. Het heeft een beter beeld gegeven van de plannen van Shell. Dank daarvoor!

Heeft de PvdA-fractie dan nu geen jeuk meer om subsidie te verstrekken aan Shell voor de realisatie van een waterstoffabriek? Die jeuk is niet weg. En toch zullen wij dit voorstel steunen.

De PvdA is groot voorstander van waterstof. Het feit dat juist een bedrijf als Shell hierin wil investeren is een teken dat waterstof toekomst heeft. Wat we ook vinden van Shell, ze hebben grote expertise op het terrein van energie. Ik zou bijna zeggen, het zou de grootste criticasters stil moeten krijgen…

Dat zij in Emmen willen investeren in een waterstoffabriek is een opsteker voor de regio. De industrie op het Emmtec-terrein is gebaat bij deze ontwikkeling. Het versterkt de concurrentiepositie en dat is goed voor de werkgelegenheid.  Zonder onze subsidie zal de waterstoffabriek er niet komen is ons duidelijk gemaakt. Een ontwikkeling die we juist wel willen. De industrie in Emmen is goed voor ongeveer 25 procent van de werkgelegenheid in Emmen. Emmtec is goed voor meer dan 2.000 directe arbeidsplaatsen. Het past bij de ontwikkeling van bioplastics. Je mag dan verwachten dat ze ook duurzame energie gebruiken.

Het feit dat er een directe koppeling met de Universiteit van het Noorden wordt gelegd, juichen wij toe. Het versterkt de kennis van de regio en daarmee de economische en sociale kansen. Met de universiteit van het noorden, de Nedersaksenlijn en deze waterstoffabriek zorgen we voor een boost in Zuidoost-Drenthe.

Conclusie: de PvdA is voorstander van waterstof. We zijn geen voorstander van alles wat Shell doet maar is blij dat Shell deze investering in onze provincie wil doen en hopen dat Shell een duurzame koers gaat varen. Wij steunen het voorstel voor de ontwikkeling van een waterstoffabriek. Dat is goed voor Drenthe.’