Wensen en bedenkingen inzake Economische koers van Drenthe

25 januari 2024

Regionale economie is een belangrijke kerntaak van de provincie. Vanuit de Economische Koers Drenthe werkt de provincie aan een toekomstbestendige en vitale economie, vanuit de uitgangspunten slim, groen en met impact. In het eerste kwartaal van 2024 zal de gedeputeerde uitgebreid in gesprek gaan met de leden van de Staten hoe de nieuwe Economische Koers vorm moet krijgen.

In de Commissievergadering van woensdag 24 januari lag er een startnotitie voor en de Statenleden konden hun wensen en bedenkingen aangeven.

Hieronder de bijdrage van Hendrikus Loof en Fenneke Mensen:

Een economische koers met als uitgangspunten slim, groen en met impact. Dat was de koers uit de vorige periode. Goed om hierop verder te bouwen. Het zijn alle drie goede uitgangspunten, die nog steeds actueel zijn in Drenthe.

Het College plaatst onder het kopje Ontwikkelingen een kritische noot bij eeuwigdurende economische groei ten koste van alles: milieu, grondstoffen, etc. Niet alles kan en zeker niet tegelijkertijd, zoals Willem Drees sr. ooit al eens verkondigde.
Dat vindt ook de PvdA fractie en het is prettig om dit ook terug te lezen in het voorliggende stuk. Het getuigt van realiteitszin.

We zijn in een periode aangekomen waarin het niet meer moet gaan over groei alleen. Natuurlijk moet een bedrijf financieel gezond zijn, maar niet alles hoeft steeds groter en meer. Het is belangrijker om andere waarden toe te voegen aan producten dan uitsluitend economisch winstbejag. Maatschappelijke waarden die bijdragen aan brede welvaart. Dat is waar het om draait.

Een sociale markteconomie gebaseerd op brede welvaart, dat is ook de strekking van én advies in het rapport Perspectief op Brede Welvaart in 2040, Bouwen aan de economie van de toekomst dat door de SER is aangeboden aan de informateur. Het rapport benoemt trends als o.a. vergrijzing, toenemende arbeidskrapte en sociale ongelijkheid, digitalisering, veranderende geopolitieke verhoudingen en uiteraard een groeiende vraag naar ruimte. Heeft het College kennis genomen hiervan?

Een tweede rapport is zo mogelijk nog interessanter in dit verband: Dat is het rapport van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050. Ingesteld op verzoek van de TK om in beeld te brengen of en hoeveel Nederland moet groeien om én de gevolgen van vergrijzing én behoud van welvaart en sociale cohesie te verwerken. Gematigde groei is een conclusie en dat op het moment dat vier partijen ergens in een Kasteel plannen smeden om zoveel mogelijk vreemdelingen buiten de deur te houden. Maar ook verhoging van productiviteit en investeringen in nieuwe technologie zijn nodig. Actief economisch en migratiebeleid zijn nodig. Heeft het College hier ook kennis van genomen en kunt u hier eens op reageren?
In haar beantwoording zegt gedeputeerde Meeuwissen dat ze niet bekend is met de rapporten, maar ze zegt toe ze te gaan lezen.

Ten slotte nog een paar punten ten aanzien van deze startnotitie.
Innovatie vraagt om een flexibele overheid. Want met innoveren gaat een bedrijf iets nieuws doen. Het is dan van groot belang dat een provincie zich flexibel opstelt en ondersteunend is aan de gemeentes, waar over het algemeen de bedrijven als eerste bij aankloppen.
Zoals ook in de startnotitie staat vermeld heeft deze koers raakvlakken met andere thema’s.

Energietransitie is daar een hele belangrijke in. Een belangrijk onderdeel van de economische koers zou wat de PvdA fractie betreft de energievoorziening van bedrijven moeten worden. Warmtegrids op industrieterreinen zijn wellicht oplossingen waarmee in 1 klap veel bedrijven en woningen geholpen kunnen worden in het verduurzamen van hun bedrijven.

De PvdA zou het daarnaast mooi vinden om in Drenthe jaarlijks een prijs uit te reiken aan een bedrijf wat uitzonderlijk veel heeft gedaan aan het verduurzamen van zijn of haar bedrijf. Wat vindt de gedeputeerde van dit idee? De gedeputeerde komt op dit voorstel terug.

Alles bij elkaar kunnen wij ons vinden in deze startnotitie. Een aanscherping van de huidige koers met hier en daar belangrijke accenten.

De gedeputeerde zegt toe de verschillende suggesties mee te nemen. Voorafgaand aan een definitief document “Economische Koers Drenthe” zal er een concept versie ter bespreking voorgelegd worden aan de Commissie.