Werkbezoek: aanpak Eco-Zonnepark Ubbena verdient navolging

1 oktober 2018

Op woensdag 26 september bezochten PvdA-lijsttrekker en gedeputeerde Cees Bijl, de PvdA-Statenfractie en de afdelingen Assen, Noordenveld en Tynaarlo het eco-zonnepark in Ubbena. Een bijzonder project, dat ontstond na een initiatief van Energierijk Zeijen en ontwikkeld werd door Vrijopnaam. De opbrengst komt ten goede aan ruim 200 inwoners in Zeijen.

De aanleg van zonneparken is niet onomstreden. Dat bleek een paar dagen na het werkbezoek maar weer eens toen de omwonenden van een nieuw te bouwen park bij Rhee (vlakbij Ubbena) zich roerden. Ook in Hoogeveen is er discussie over de aanleg van vijf nieuwe parken. Niet voor niets heeft de PvdA Statenfractie onlangs bij de behandeling van de Omgevingsvisie in het Drents Parlement gepleit voor meer draagvlak en participatie.

Bij de ontwikkeling van het kleinschalige zonnepark op de voormalige stortplaats bij Ubbena is juist heel goed samengewerkt met de omgeving. Ontwikkelaar Vrijopnaam heeft onder meer de inwoners van Zeijen een eerste, zeer aantrekkelijke aanbieding gedaan om mee te doen in het park en daar zonnepanelen aan te schaffen, zo legden Bas Wijnen en Marc Kluytmans uit. ‘Voor mensen die bij hun eigen huis geen zonnepanelen kunnen plaatsen maar wel duurzame stroom willen opwekken is dit een prima alternatief. Met een app kunnen zij volgen wat de opbrengst is van de panelen.’ Verder is onder meer veel aandacht besteed aan de plaatsing van de panelen en de ecologische inrichting van het park. De ‘inpassing’ is dus niet alleen landschappelijk maar ook maatschappelijk goed gelukt. PvdA-gedeputeerde Cees Bijl was enthousiast: ‘De unieke mogelijkheden die het project bood, zijn ook echt benut.’