De RES 1.0: de visie van de PvdA Drenthe

7 juni 2021

Op tal van plekken wordt deze dagen de Regionale Energie Strategie Drenthe besproken: bij provincies, gemeenten en waterschappen. Nederland is in 30 energieregio’s verdeeld. Elke regio moet een bijdrage leveren aan het opwekken van duurzame energie. Drenthe dus ook. In 2030 moet er 3,5 terrawattuur geleverd worden, op een landelijk totaal van 35 terrawattuur. 10 procent van de nationale energieproductie dus. Hoe gaan we dat doen? Ons Statenlid Peter Zwiers nam de plannen voor Drenthe nauwgezet door. Blij werd hij er nog niet van. ‘Enthousiast worden we niet van het stuk. Het stimuleert niet en het prikkelt niet.’ Zwiers kwam dan ook in actie met een dubbele motie voor de Statenvergadering van 3 juni.

‘Van enthousiasme naar verantwoordelijkheid dragen’ zo noemde Peter Zwiers zijn bijdrage in de Statencommissie Omgevingsbeleid over de Regionale Energie Strategie (RES) voor Drenthe. Versie 1.0, we staan aan het begin. ‘Het is een proces waarin de PvdA haar verantwoordelijkheid neemt. We willen voor onze kinderen en de generaties na ons werken aan een wereld waarin het ook in de toekomst goed leven is.’ De PvdA maakt daarbij eigen keuzes. Bijvoorbeeld het aanpakken van energiearmoede als belangrijk maatschappelijk vraagstuk. Het mag niet zo zijn dat realisatie van de energietransitie te zwaar rust op de schouders van de mensen die al niet veel kunnen dragen.

‘Met die bril hebben we naar de RES gekeken. Wij kijken naar de RES niet alleen als stuk om duurzame energie te realiseren, maar om in breder perspectief ook andere maatschappelijke vraagstukken op te lossen.’

Peter Zwiers liet in zijn bijdrage daarna drie onderdelen van de RES passeren:

Het proces

De PvdA maakt zich zorgen of alle inwoners daadwerkelijk betrokken worden bij de uitvoering van de strategie. ‘Het zal een enorme opgave zijn om dat te realiseren. Dit zorgpunt lezen we in de RES niet terug.’

Een tweede belangrijk zorgpunt: de betaalbaarheid. Hierin ligt volgens de PvdA de sleutel voor een succesvolle aanpak. ‘De PvdA pleitte al eerder voor het betrekken van huurders bij de RES. Dat is niet gebeurd. Wij overwegen een motie in te dienen om een extra werktafel in te stellen rondom betaalbaarheid. Een tafel die aan de slag gaat met concrete plannen om alle ambities voor de Drentse inwoners betaalbaar uit te werken. Zoals we het ook in het coalitieakkoord hebben staan: we gaan voor een haalbare, betaalbare en realistische energietransitie.’

De PvdA vindt het prima om ook jongeren bij de RES te betrekken maar pleut ervoor niet alleen de hogeropgeleiden aan te spreken:

Kijk juist naar het vmbo. Daar zitten de jongens en meisjes die straks al die woningen moeten verduurzamen. Er gebeurt op dat terrein al veel.’

De elektriciteit

Peter Zwiers noemt het bod van Drenthe om 3,45 terrawattuur te realiseren fors, ook al zit een groot deel al in de pijplijn of is zelfs al gerealiseerd. ‘Dit is een gevolg van de lage grondprijzen in onze provincie waar projectontwikkelaars bovenop zijn gesprongen met hun plannen voor bijvoorbeeld zonneparken.’

De PvdA maakt zich in dit verband zorgen over een mogelijke clustering van initiatieven. ‘Het ene gebied wordt meer gekoesterd dan de andere en de netcapaciteit is zich ook aan het centreren. Krijgt de ene Drent straks veel meer energieopwekking voor de kiezen dan de andere in de dagelijkse leefomgeving?’

De warmte

Dit onderdeel van de RES kent nog vele onzekerheden. Ook is volgens Peter Zwiers de vraag of gemeenten het gaan redden om in 2021 al een eigen warmtevisie vast te stellen. ‘Met al het uitzoekwerk wat er nog rest, lijkt dat een onmogelijke opgave. Hoe flexibel is dat te maken? Is dat bij te stellen of wordt de koers meteen vastgezet wetende dat we het meeste nog niet weten?’

De conclusie van Zwiers was stevig: ‘Enthousiast worden we niet van het stuk. Het stimuleert niet en het prikkelt niet, er is nog veel, met name in Den Haag, te regelen om de PvdA weer enthousiast te krijgen. Na de reactie van het college, gaan we ons in de fractie beraden op onze slotreacties en voorstellen waar we wél enthousiast van worden als die een plek in de RES gaan krijgen.’

Dubbele motie: beide aangenomen

In de vergadering van Provinciale Staten van 3 juni stond de RES opnieuw op de agenda. Namens de PvdA-Statenfractie bracht Peter Zwiers twee moties in:

Motie 1: Maatschappelijk is meer dan megawatts

‘De subsidies van het Rijk voor energie, SDE, gaat nu teveel naar grootschalige zon- en wind. En dat terwijl veel lokale bedrijven en organisaties zonnepanelen op hun dak willen leggen en geen subsidie krijgen. Dat moet anders en dat vindt een groot deel van het Drents Parlement. Kijk naar het effect op de omgeving, de werkgelegenheid en andere maatschappelijke effecten. Een duidelijke boodschap voor Den Haag!’

Lees hier de motie:

Motie 2 Betaalbare energietransitie

‘Een oproep om te zorgen voor een betaalbare energietransitie. Teveel mensen hebben moeite hun energierekening te betalen. Van het gas af mag niet leiden tot hogere woonlasten.’

Lees hier de motie:

Hier het artikel van RTV Drenthe over de discussie in het Drents Parlement over de RES 1.0.

[Beeld van Sebastian Ganso via Pixabay]