Water, bodem & ondergrond: naar een integraal beleid voor een duurzaam Drenthe!

17 december 2021

In de Statenvergadering van 15 december stonden twee belangrijke provinciale beleidsnota’s op de agenda, die bij moeten dragen aan een verantwoord en duurzaam water- en bodemgebruik in Drenthe. Het regionaal waterprogramma is een belangrijk visiedocument waarmee de provincie de krijtlijnen uitstippelt voor een robuust watersysteem dat is voorbereid op de uitdagingen van de toekomst. In de visie bodem & ondergrond worden de beleidskaders voor verantwoord en duurzaam bodemgebruik aangegeven. Op beide onderwerpen hebben we volop inbreng geleverd.

Sturende rol van het water
Door klimaatverandering, het toenemende watergebruik en vervuiling van grond- en oppervlaktewater staat het Drentse watersysteem onder druk. We staan in Drenthe dan ook voor belangrijke vragen: hoe kunnen we onze omgeving zo inrichten dat we bij hoosbuien water kunnen afvoeren of kunnen vasthouden voor droge periodes? Wat kunnen we doen om onze drinkwatervoorraad schoon en op peil te houden?

We hebben gevraagd om binnen het waterprogramma perspectief te bieden op concrete stappen die gemaakt kunnen worden naar een duurzaam waterbeheer in Drenthe, waarin we ons watersysteem weerbaar maken tegen te veel of juist te weinig water. Vanwege de urgentie willen we een voortvarende aanpak van de veenoxidatie en bodemdaling door verdroging van de ondergrond, die kan leiden tot verzakkingen. De PvdA is voorstander van een sturende rol voor het water in tal van beleidsopgaven. Niet alles kan overal maar we willen toe naar een systeem waarin de functie van de grond het waterpeil volgt, en niet andersom. Daarin onderschrijven wij de oproep die natuur- en milieuorganisaties doen om de urgentie om te zetten in een ambitieus waterplan.

Integrale visie
Rudolf Bosch zei hierover tijdens de PS-vergadering: “we willen dat de bakens verzet worden rondom de ruimte die geboden wordt voor intensiever grondgebruik met teelten die de watervoorraad onevenredig belasten, zoals bollen- en lelieteelt. Die intensivering van het grondgebruik vraagt, zeker in de buurt van natuurgebieden, om een herbezinning. Gezien de urgentie ervan moeten we serieus nadenken over wat waar kan qua belasting van onze kwetsbare water- en ecosystemen”.

Vandaar dat de PvdA een integrale visie wil op waterbeheer, ruimtegebruik en bodembenutting. Daarbij kan een Drentse ‘watertafel’, waaraan provincie, waterschappen, natuur- en landbouworganisaties deelnemen, de uitdagingen van een gebalanceerd watersysteem vormgeven.

Daarnaast heeft de PvdA opgeroepen om snel met concrete uitvoeringsplannen en streefpercentages te komen om gewasbeschermingsmiddelen en microplastics verder terug te dringen, en om ‘koppelkansen’ te pakken, bijvoorbeeld door bij het aanpakken van de woningnood klimaatadaptief bouwen in Drentse dorpen en steden als uitgangspunt te nemen. Want ook in de gebouwde omgeving kunnen we water bufferen, duurzaam materiaalgebruik stimuleren en met groene dorps- en stadsranden en klimaatvriendelijke wijken hittestress en wateroverlast voorkomen.

Bodem & ondergrond
De provinciale beleidsnota bodem & ondergrond is wat de PvdA betreft een gedegen stuk, dat gericht is op het bevorderen van duurzaam bodemgebruik en verantwoord gebruik van de diepe ondergrond. Dat is wat de PvdA betreft ook hard nodig. Er moet gestreefd worden naar het herstel van de balans tussen het gebruik van onze Drentse bodem en het herstelvermogen van het bodemsysteem. Deze beleidsnota vormt een prima uitgangspunt om vanuit een integrale visie zorgvuldig met onze bodem om te gaan. Zo onderschrijven wij de noodzaak om de winning van gas en olie uit de Drentse bodem af te bouwen, om forse stappen te zetten naar een duurzame landbouw en de aanpak van bodemdaling en verdroging met urgentie op te pakken.

Waar we wel bezwaar tegen hebben is de ruimte die het college van Gedeputeerde Staten laat voor de injectie in lege Drentse gasvelden van vervuild productiewater, dat vrijkomt bij de oliewinning in Twente. Bij een zorgvuldige omgang met de bodem past wat ons betreft geen opslag van vervuild afvalwater, CO2 of kernafval, gezien de gevaren die dit oplevert voor de natuur en het bodemleven. Vandaar dat we een amendement van de SP om de injectie van productiewater in de Drentse bodem niet toe te staan hebben gesteund.